BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Profil zdolności matematycznych u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Jarosław Rola
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza zdolności matematycznych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (mpd). Badanie przeprowadzono wśród 30 dzieci z mpd (grupa kryterialna) i 30 pełnosprawnych rówieśników (grupa kontrolna) w tym samym wieku inteligencji i wieku życia. Wiek życia w grupie kryterialnej wyniósł średnio 9,09 roku, a w grupie kontrolnej – 9,0. Średni wiek inteligencji w obu grupach wyniósł dziewięć lat i został zmierzony Skalą Ravena. Wszystkie dzieci chodziły do klas I–IV szkół masowych. Narzędziem badawczym była Skala Pomiaru Podstawowych Zdolności Współtworzących Zdolności Matematyczne J. Kostrzewskiego w najaktualniejszej wersji z 1989 roku. Skala składa się z dwunastu testów: rozumienie stosunków przestrzennych, pamięć słuchowa, pamięć wzrokowa, percepcja długości, percepcja wielkości, percepcja odpowiedniości ilościowej i jakościowej, percepcja kształtów, percepcja liczby przedmiotów, szeregowanie, klasyfikacja, liczenie ze zrozumieniem i operacje matematyczne, percepcja i koordynacja wzrokowo-słuchowa. Badania wykazały, że dzieci z mpd mają mniejszy zasób wiadomości i umiejętności matematycznych niż ich pełnosprawni rówieśnicy. Wszystkie podstawowe zdolności matematyczne są u nich upośledzone, z wyjątkiem umiejętności zapamiętywania spostrzeżonych przedmiotów. Dzieci z mpd mają trudności w kształtowaniu pojęć matematycznych: wielkości, długości, przestrzennych, liczbowych. Ich percepcja wzrokowa, wpływająca na zdolności matematyczne, jest upośledzona w stosunku do wieku inteligencji. Dzieci te mają zaburzony obraz własnego ciała, co wpływa negatywnie na ich zdolność liczenia. Wyniki badania dowiodły, że dzieci z mpd powinny być objęte pracą rewalidacyjną w szkole, domu i przedszkolu. Niezbędne są także – aby uniknąć trudności w realizowaniu przez nie programu szkolnego – modyfikacja nauczania matematyki i dostosowanie programu do profilów rozwoju poszczególnych dzieci.

Deskryptory TESE: matematyka, kompetencja uczenia się, szkoła specjalna, kształcenie integracyjne, specjalne potrzeby edukacyjne, niepełnosprawność intelektualna, trudności w nauce
TESE descriptors: mathematics, learning to learn, special school, inclusive education, special educational needs, intellectual disability, learning difficulty
Publikacje:
  • Rola, J. (1992). Profil zdolności matematycznych u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Psychologia Wychowawcza, 1, 58-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"