Abstrakt: |
Celem badania były określenie sytuacji życiowej oraz charakterystyka środowiskowa studentów na kierunku praca socjalna. Przedmiotem badania uczyniono także osobiste motywacje i uwarunkowania podjęcia studiów na tym kierunku, poglądy na temat zawodu pracownika socjalnego oraz własną aktywność społeczną i działania pomocowe. W badaniu wzięli udział studenci z Niemiec, Polski i Ukrainy (N = 292). Materiał badawczy zebrano za pomocą specjalnie opracowanego kwestionariusza. Głównym motywem podjęcia studiów była chęć profesjonalnego pomagania innym – odpowiedź tę wskazało 34,6% studentów, w tym 22,1% z Kijowa, 40% z Tarnopola, 18,5% z Niemiec i 45,3% z Polski. Kolejnym powodem okazało się zainteresowanie potrzebami innych ludźmi (14,7% wskazań, w tym 31,5% studentów z Niemiec, 13,3% z Polski, 7,4% z Kijowa i 5% z Tarnopola). Wśród motywów znalazły się także: sposób realizacji siebie (14,4% wskazań), powołanie, własne doświadczenia (12,7%), przypadek albo niedostanie się na wymarzony kierunek studiów (12,3%). Ze względu na prestiż uczelni studia podjęło 8,6% respondentów, w tym 25% z Kijowa i 5,3% z Polski. |