BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świadomość dysleksji rozwojowej wśród nauczycieli
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Dorota Bronk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu świadomości dysleksji wśród nauczycieli z wybranych przedszkoli oraz szkół z obszarów miejskich i wiejskich województwa pomorskiego. Próbę badawczą stanowiło 50 nauczycieli z Gdańska (w tym: siedmiu z przedszkola, 19 ze szkoły podstawowej, 24 z gimnazjum) oraz 40 nauczycieli z Przywidza (w tym: ośmiu z przedszkola, 15 ze szkoły podstawowej, 17 z gimnazjum). Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Świadomości Dysleksji M. Bogdanowicz. Niemal 40% badanych nieprawidłowo odpowiedziało na pytanie dotyczące znajomości terminu ryzyko dysleksji rozwojowej. Jednocześnie wykazano, że tylko 15,5% respondentów nie wiedziałoby, jak wskazać pomoc dziecku z dysleksją. Zgodnie z uzyskanym materiałem najlepszą orientację posiadali badani pracujący z najmłodszymi dziećmi, najmniejszą natomiast – nauczyciele z gimnazjum. Najczęściej wymienianymi instytucjami lub osobami odpowiedzialnymi lub/i kompetentnymi w zakresie udzielania pomocy okazały się: poradnia psychologiczno-pedagogiczna (95,8%), rodzice (92%), nauczyciele specjaliści (82%), nauczyciele (74,5%), Polskie Towarzystwo Dysleksji (62,8%), logopedzi (24,3%) oraz lekarze (9,5%). Sześciu respondentów oceniło swój stan wiedzy w zakresie dysleksji na poziomie zerowym. Pozostali badani wymieniali takie źródła pozyskiwania wiedzy jak: studia (66% w mieście, 62% na wsi), kursy i szkolenia (21,5% i 18,3%) oraz literatura (9,2% i 14,8%). Ujawniono również, że chęć zdobycia specjalistycznej wiedzy oraz dodatkowych kwalifikacji zadeklarowało ze środowiska miejskiego 36% nauczycieli, natomiast ze środowiska wiejskiego – 22%.

Deskryptory TESE: nauczyciel, uczeń, trudności w nauce, rozwój dziecka, umiejętności zawodowe
TESE descriptors: teacher, pupil, learning difficulty, child development, skill
Publikacje:
  • Bronk, D. (2006). Świadomość dysleksji rozwojowej wśród nauczycieli. W: D. Klus-Stańska, E. Szatan i D. Bronk (red.), Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych (s. 236-241). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"