Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę stopnia autoedukacji, czyli samodzielnego poszerzania wiedzy i zdobywania nowych kwalifikacji, wśród studentów. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariuszy ankiet wśród 126 studentów Wydziała Prawa Uniwersytetu w Białymstoku (57,1% kobiet i 42,9% mężczyzn). Dodatkowo do badania zaproszono 24 nauczycieli akademickich (45,8% kobiet i 54,2% mężczyzn). Studenci udzielali odpowiedzi na pytania o wykorzystywane przez nich metody autoedukacji (np. pisemne opracowywanie materiału, wykorzystywanie wiedzy w ćwiczeniach, posiłkowanie się programami telewizyjnymi i radiowymi), środki potrzebne im w dokształcaniu się (np. podręczniki, komputer, internet, czasopisma branżowe). Identyczną treść pytań zaprezentowano nauczycielom akademickim, którzy analizowali sposoby autoedukacji ich studentów. Wyniki pokazały, że w największym stopniu badani korzystają z takich metod autoedukacji jak: czerpanie wiedzy z różnych źródeł np. z internetu (42,1%; TIK), korzystanie z podręczników i książek (27,8%) oraz obserwacja (26,2%). Do najczęściej używanych środków autoedukacji należą: internet (69%) oraz komputer (53,2%). |