Abstrakt: |
Przedmiotem badania były postawy nauczycieli i studentów wobec integracji europejskiej. Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: w jaki sposób nauczyciele i studenci specjalności nauczycielskich postrzegają europejski proces zjednoczeniowy; w jaki sposób euroedukacja wpłynie na kondycję zawodową nauczycieli i przyszłą sytuację absolwentów kierunków nauczycielskich; czy edukacja w wymiarze europejskim zwiększy wymagania związane z poziomem kompetencji nauczycieli; jak respondenci postrzegają relacje nauczycieli z uczniami; jakie są wartości preferowane przez nauczycieli i studentów; czy nauczyciele odczuwają satysfakcję z wykonywanego zawodu, a studenci specjalności nauczycielskich z wybranego kierunku kształcenia. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, kwestionariuszem ankiety. W badaniu wzięli udział nauczyciele i studenci specjalności nauczycielskich z województwa śląskiego. Do analizy zakwalifikowano 743 ankiety wypełnione przez nauczycieli i tyle samo ankiet wypełnionych przez studentów. W badanej próbie znalazło się 81,6% kobiet. W grupie nauczycieli najwięcej było osób mieszczących się w przedziale wiekowym 26–32 lata – 28,7%. Respondentów powyżej 60. roku życia było jedynie 0,1%. Wśród studentów 61,9% było w wieku 22–25 lat, a 26% – 18–21 lat. 85,1% ankietowanych nauczycieli posiadało wyższe wykształcenie, w tym 71,2% magisterskie, 2,2% inżynierskie, 11,7% licencjackie. Zdaniem 88,3% nauczycieli i 71,1% studentów najwięcej satysfakcji w zawodzie nauczyciela daje praca z dziećmi. Respondenci na drugim miejscu wymienili konieczność ciągłego doskonalenia jako kolejny czynnik powodujący satysfakcję zawodową – tę odpowiedź wybrało 24,9% nauczycieli i 40,5% studentów. Trzecim czynnikiem satysfakcji zawodowej zdaniem nauczycieli były kontakty z innymi nauczycielami – 9,8% wskazań, a w opinii studentów – uznanie społeczne (5,8%). 64,5% nauczycieli i 44,4% studentów stwierdziło, że nauczyciele nie mają poczucia bezpieczeństwa socjalnego. Do trudności związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciele zaliczyli: niski prestiż zawodu (52,2%), zbyt dużą liczebność klas (42,1%) oraz nadmiar obowiązków (41,9%). Nadmiar obowiązków jako utrudnienie w wykonywaniu pracy nauczycielskiej wskazało 27,9% badanych studentów. W opinii 58,9% nauczycieli i 70,5% studentów nauczyciele powinni angażować w swoją pracę wszystkie siły, talenty i możliwości. |