BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej
Instytucja:
Data: 1994 – 1996
Badacz: Mikołaj Winiarski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były relacje między nauczycielami a rodzicami uczniów, przede wszystkim: szkolne podmioty współdziałania (np. dyrektorzy szkół, pedagodzy), rodzinne podmioty współdziałania (rodzice naturalni, zastępczy, opiekunowie), działalność stymulująca, podejmowana przez szkoły i rodziców i in. Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: jak przedstawia się udział rodziców w inicjowaniu i wprowadzaniu zmian w procesie dydaktyczno-wychowawczym i pracy opiekuńczej oraz infrastrukturze społecznej i materialnej szkoły; na ile działalność jest spójna z poczynaniami nauczycieli i wychowawców szkolnych; jakie są efekty dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze współpracy rodziców i nauczycieli; w jakiej relacji pozostaje ona do osiągnięć szkolnych uczniów; czy i na ile przyczynia się do rozwoju postaw aktywnych uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym; czy i w jakim stopniu współpraca rodziców i nauczycieli pozwala na pełniejsze zaspokojenie potrzeb dzieci; czy współpraca ta sprzyja wprowadzaniu zmian, nowych rozwiązań w działalności edukacyjnej szkoły. W badaniu wzięły udział trzy grupy badawcze: 124 nauczycieli i wychowawców, 1158 uczniów i 1125 rodziców uczniów. Łącznie badaniem objęto 10 szkół podstawowych, w tym cztery w Warszawie, dwie w Ostrołęce, jedną w Łomiankach i trzy na wsi. Badania miały charakter monograficzny; posłużono się takimi technikami jak: wywiad środowiskowy i indywidualny, ankieta, obserwacja uczestnicząca, analiza dokumentacji oraz testy psychometryczne. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że andragocentryczny model relacji między nauczycielami i rodzicami uczniów, funkcjonujący jeszcze w połowie lat 90., zapowiadał inne nowe formy tych interakcji. Zauważono bowiem, że nauczyciele i rodzice włączają dzieci do niektórych działań zespołowych, np. wycieczek, uroczystości i imprez szkolnych, akcji opiekuńczo-wychowawczych itp. Ponadto rodzice w znaczącym stopniu uczestniczyli w przygotowywaniu programu dydaktyczno-wychowawczego szkoły (założenie świetlicy szkolnej, planowanie wycieczek szkolnych i in.). Co więcej, rodzice zaczynali włączać się w prowadzenie niektórych lekcji i zajęć pozalekcyjnych (np. prowadzenie koła zainteresowań, organizowanie wycieczki albo imprezy szkolnej). W szkołach uwzględniano opinie rodziców przy zwolnieniu albo zatrudnieniu nauczyciela. Poza tym nauczyciele i rodzice wspólnie podejmowali decyzje dotyczące organizacji zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

Deskryptory TESE: uczestnictwo, uczestnictwo nauczycieli, uczestnictwo rodziców, rodzice, relacja rodzice – szkoła, rodzina, szkoła
TESE descriptors: participation, teacher participation, parent participation, parents, parent-school relation, family, school
Publikacje:
  • Winiarski, M. (2000). Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"