Tytuł badania: |
Rodzina wiejska w oczach dziecka |
Data: |
październik 1989 – styczeń 1990 |
Badacz: |
Grażyna Gizińska |
Abstrakt: |
Celem badania było ukazanie obrazu rodziny wiejskiej w oczach dziecka. Badanie składało się z dwóch etapów: październik 1989 r. – przeprowadzono rozmowy z uczniami klas wyższych szkoły podstawowej we wsi Stoczki, w gminie Gielniów; jako narzędzia badawcze wykorzystano wówczas: kartotekę-ankietę i obserwację uczestniczącą; styczeń 1990 r. – badanie właściwe w dwóch szkołach; zanalizowano wypracowania klasowe Moja rodzina i ja oraz przeprowadzono ankietę z 18 pytaniami. Z analizy wypracowań autorka badania wyciągnęła następujące wnioski: zmienia się model rodziny wiejskiej – wielodzietne są zastępowane przez małe, z dwojgiem lub trojgiem dzieci; zwiększa się rola wykształcenia na wsi; wzrasta pozycja dziecka wiejskiego; wzrasta rola wiedzy w życiu mieszkańca wsi; zmienia się osobowość dziecka wiejskiego; dziecko na wsi łączy silna więź z rodzicami; trudno rozpoznać potrzeby dziecka wiejskiego, bo nie wyraża ich otwarcie; na kształtowanie rodziny wiejskiej duży wpływ ma religia. |
Deskryptory TESE: |
relacja dorosły – dziecko, postawa, krytycyzm, obszar wiejski, relacja rodzice – dziecko, rodzina, rodzice |
TESE descriptors: |
adult-child relation, attitude, critical sense, rural area, parent-child relation, family, parents |
Publikacje: |
- Gizińska, G. (1992). Rodzina wiejska w oczach dziecka. Przysposobienie do Życia w Rodzinie (dod.). Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 10-11.
|