Tytuł badania: |
Dziecko sześcioletnie a reforma szkolna |
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Ewa Nowicka |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie stanowiska nauczycieli kształcenia zintegrowanego w sprawie reformy obniżającej wiek szkolny oraz wiążących się z tym zmian w podstawie programowej. Objęto nim 100 nauczycieli klas pierwszych szkoły podstawowej z województwa śląskiego. Zastosowano technikę ankiety składającej się z sześciu pytań otwartych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że znaczna większość nauczycieli ustosunkowała się pozytywnie do reformy, dostrzegając jej zasadność (90%). Jedynie 10 osób podważyło sens zmian. Wszyscy badani ocenili, że baza lokalowa szkół jest słabo przygotowana do przyjęcia sześciolatków, przy czym w każdej sali lekcyjnej znajdowało się miejsce do zabaw ruchowych lub odpoczynku i miejsce na pozostawienie książek w klasie. Respondenci stwierdzili również, że sześciolatki stanowią niewielki procent zespołów klasowych (zwykle do dwóch osób). Chętnie uczestniczyły one w lekcjach, a szkoła nie stanowiła dla nich problemu, często opanowywali osiąnięcia szkolne takie jak umiejętność czytania lepiej od starszych kolegów oraz bardzo dobrze radzili sobie w relacjach interpersonalnych w klasie. Zwracano uwagę na znaczenie współpracy rodziców sześciolatków z nauczycielami. |
Autorskie słowa kluczowe: |
nauczyciel, reforma, zmiana |
Author's Keywords: |
teacher, reform, change |
Deskryptory TESE: |
przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, reforma szkolnictwa, rozwój dziecka, nauczyciel, wiek wstępowania do szkoły |
TESE descriptors: |
transition from pre-primary to primary education, pre-primary education, primary school, educational reform, child development, teacher, school starting age |
Publikacje: |
- Nowicka, E. (2010). Dziecko sześcioletnie a reforma szkolna. Nauczyciel i Szkoła, 3, 105-110.
|