BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dziecko sześcioletnie u progu nauki szkolnej
Instytucja:
Data: 2004 – 2006
Badacz: Elżbieta Cieśla, Jadwiga Klimaszewska, Aldona Kopik, Małgorzata Markowska, Ewa Małgorzata Szumilas, Barbara Walasek
Abstrakt:

Głównym celem projektu badawczego Dziecko sześcioletnie u progu nauki szkolnej jest określenie stopnia przygotowania dzieci sześcioletnich do podjęcia edukacji szkolnej. Badano wszystkie sfery rozwoju dziecka (rozwój fizyczny, motoryczny, umysłowy, społeczno-emocjonalny i stan zdrowia) oraz środowiskowe i wychowawcze warunki rozwoju. Raport Sześciolatki w Polsce składa się z pięciu części. W części pierwszej podano podstawowe informacje o badaniach – ich celach, koncepcji, doborze próby (w pierwszym etapie w 1316 placówkach zbadano 3425 dzieci i ich rodziców oraz 3189 nauczycieli; w drugim etapie zbadano 35 339 dzieci w 1364 placówkach oraz 2947 nauczycieli). Część druga opisuje i uzasadnia przyjęte w badaniach narzędzia pomiaru badanych sfer rozwoju dzieci sześcioletnich. Zastosowano kwestionariusz własnej konstrukcji, próby Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej „Eurofit”, Test Matryc J.C. Ravena, Test Dojrzałości Szkolnej DS1 B. Wilgockiej-Okoń, autorskie zadania, skalę SPK-DP B. Szmigielskiej, arkusz obserwacyjny własnej konstrukcji oraz zestaw autorskich narzędzi do badania nisz ekologicznych rozwoju dzieci. Część trzecia przedstawia organizację pracy oraz sposoby opracowania wyników badań. W części czwartej raportu zawarto informacje o wynikach badań, w układzie przyjętych dla badań modułów badawczych: Rodzic – Dziecko – Nauczyciel. Raport w tej części zawiera wyniki badań dzieci sześcioletnich w sferach: zdrowia (ocena zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz opieki medycznej i psychopedagogicznej), rozwoju fizycznego i aktywności ruchowej (przedstawiono wskaźniki rozwoju fizycznego, otyłości i aktywności ruchowej), sprawności fizycznej (przedstawiono wskaźniki sprawności motorycznej, umiejętności ruchowych, lateralizacji), rozwoju umysłowego (ocena psychometryczna, dojrzałości i osiągnięć szkolnych oraz wybranych dla badań umiejętności szkolnych dzieci), rozwoju społeczno-emocjonalnego (określenie poczucia kontroli, opinii nauczycieli na temat rozwoju społecznego i emocjonalnego badanych dzieci w świetle przyjętych narzędzi badań). Część czwartą raportu kończą wyniki badań nad nauczycielami sześciolatków. Wyniki dotyczą informacji na temat statusu społeczno-ekonomicznego badanej zbiorowości nauczycieli oraz ich opinii na temat środowisk odpowiedzialnych za kształcenie podstawowych umiejętności dzieci, oceny placówek jako miejsc rozwoju dzieci, oraz opinii badanych dorosłych (rodziców, nauczycieli, internautów, pochodzących z niezależnej i przeprowadzonej przez zespół badawczy sondy internetowej na stronie projektu w czasie badań: www.6latki.pl) na temat znaczenia przygotowywania dzieci do nauki szkolnej, potrzeby obniżania wieku dzieci w obowiązkowej edukacji przedszkolnej. Badani dorośli twierdzą, że przygotowanie dziecka do nauki ma istotny wpływ na jego dalsze sukcesy edukacyjne. Ostatnia, piąta część raportu prezentuje wnioski oraz rekomendacje dla badań ogólnopolskich.

Deskryptory TESE: edukacja, uczeń, reforma szkolnictwa, szkoła podstawowa, kształcenie obowiązkowe, kształcenie na poziomie elementarnym, zasady polityki edukacyjnej, ewaluacja przez nauczycieli, polityka edukacyjna, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: education, pupil, educational reform, primary school, compulsory education, basic education, principles of education, evaluation by teachers, education policy, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Kopik, A. (red.). (2007). Sześciolatki w Polsce: Raport 2006: Diagnoza badanych sfer rozwoju. Pobrane z http://studentfit.eu/download/publikacje/raport_szesciolatki_w_szkole.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"