Abstrakt: |
Głównym celem projektu badawczego Dziecko sześcioletnie u progu nauki szkolnej jest określenie stopnia przygotowania dzieci sześcioletnich do podjęcia edukacji szkolnej. Badano wszystkie sfery rozwoju dziecka (rozwój fizyczny, motoryczny, umysłowy, społeczno-emocjonalny i stan zdrowia) oraz środowiskowe i wychowawcze warunki rozwoju. Raport Sześciolatki w Polsce składa się z pięciu części. W części pierwszej podano podstawowe informacje o badaniach – ich celach, koncepcji, doborze próby (w pierwszym etapie w 1316 placówkach zbadano 3425 dzieci i ich rodziców oraz 3189 nauczycieli; w drugim etapie zbadano 35 339 dzieci w 1364 placówkach oraz 2947 nauczycieli). Część druga opisuje i uzasadnia przyjęte w badaniach narzędzia pomiaru badanych sfer rozwoju dzieci sześcioletnich. Zastosowano kwestionariusz własnej konstrukcji, próby Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej „Eurofit”, Test Matryc J.C. Ravena, Test Dojrzałości Szkolnej DS1 B. Wilgockiej-Okoń, autorskie zadania, skalę SPK-DP B. Szmigielskiej, arkusz obserwacyjny własnej konstrukcji oraz zestaw autorskich narzędzi do badania nisz ekologicznych rozwoju dzieci. Część trzecia przedstawia organizację pracy oraz sposoby opracowania wyników badań. W części czwartej raportu zawarto informacje o wynikach badań, w układzie przyjętych dla badań modułów badawczych: Rodzic – Dziecko – Nauczyciel. Raport w tej części zawiera wyniki badań dzieci sześcioletnich w sferach: zdrowia (ocena zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz opieki medycznej i psychopedagogicznej), rozwoju fizycznego i aktywności ruchowej (przedstawiono wskaźniki rozwoju fizycznego, otyłości i aktywności ruchowej), sprawności fizycznej (przedstawiono wskaźniki sprawności motorycznej, umiejętności ruchowych, lateralizacji), rozwoju umysłowego (ocena psychometryczna, dojrzałości i osiągnięć szkolnych oraz wybranych dla badań umiejętności szkolnych dzieci), rozwoju społeczno-emocjonalnego (określenie poczucia kontroli, opinii nauczycieli na temat rozwoju społecznego i emocjonalnego badanych dzieci w świetle przyjętych narzędzi badań). Część czwartą raportu kończą wyniki badań nad nauczycielami sześciolatków. Wyniki dotyczą informacji na temat statusu społeczno-ekonomicznego badanej zbiorowości nauczycieli oraz ich opinii na temat środowisk odpowiedzialnych za kształcenie podstawowych umiejętności dzieci, oceny placówek jako miejsc rozwoju dzieci, oraz opinii badanych dorosłych (rodziców, nauczycieli, internautów, pochodzących z niezależnej i przeprowadzonej przez zespół badawczy sondy internetowej na stronie projektu w czasie badań: www.6latki.pl) na temat znaczenia przygotowywania dzieci do nauki szkolnej, potrzeby obniżania wieku dzieci w obowiązkowej edukacji przedszkolnej. Badani dorośli twierdzą, że przygotowanie dziecka do nauki ma istotny wpływ na jego dalsze sukcesy edukacyjne. Ostatnia, piąta część raportu prezentuje wnioski oraz rekomendacje dla badań ogólnopolskich. |