Abstrakt: |
W badaniu posłużono się metodą indywidualnych przypadków. Uczestniczyło w nim 20 rodzin sprawujących opiekę zastępczą. Przedmiotem badania była troska rodziców zastępczych o rozwój fizyczny, zdrowie dziecka, zaspokajanie jego potrzeb materialno-bytowych, wypełnianie obowiązku szkolnego oraz o wdrażanie dzieci w życie społeczno-kulturalne. W 5 rodzinach wychowywało się 1 dziecko, w 4 – 2 dzieci, w 3 – 3, w 3 – 4, w 4 – 5, a w 1 – 6 i więcej dzieci. W badanej próbie dominowali rodzice z wykształceniem średnim. Rodziców zapytano, w jaki sposób wspierają swoje dzieci i pomagają im w wypełnianiu obowiązku szkolnego. 6 rodziców wskazało codzienną pomoc w odrabianiu lekcji; kilka razy w tygodniu pomocy w odrabianiu lekcji udzielało 5 osób, a kilka razy w miesiącu 1. 3 rodziców w ogóle nie pomagało swoim dzieciom w nauce, a tyle samo wychowywało dziecko nieuczęszczające jeszcze do szkoły. 3 rodziców uważało, że ich dzieci są bardzo dobrymi uczniami, 6 określiło ich jako dobrych uczniów, 10 jako przeciętnych, 9 jako słabych. Rodziców zapytano również o ich kontakty z nauczycielami. 8 osób spotykało się z nauczycielem wyłącznie podczas wywiadówek; 7 rodziców robiło to raz w miesiącu albo częściej. 2 respondentów przyznało, że ich spotkania z nauczycielami są warunkowane sytuacjami problemowymi. 13 rodziców uważało, że ich współpraca z nauczycielami jest bardzo dobra i dobra. 12 badanych zachęcało swoje dzieci do uczestnictwa w zajęciach dodatkowych; 8 rodziców nie robiło tego. 6 respondentów wskazało, że ich dzieci uczęszczają na spotkania koła plastycznego, 13 wymieniło zajęcia sportowe, 2 koło języka angielskiego, 2 zajęcia muzyczne, 2 harcerstwo. |