Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę zapatrywań teoretycznych i działań praktycznych nauczycieli w kontekście ich codziennej pracy pedagogicznej (w tyn: sposób postrzegania przez nauczycieli procesu pedagogicznego, integralność kształcenia nauczycieli, najczęściej doświadczane przez nich trudności wychowawcze, waga przywiązywana przez nauczycieli do informacji zwrotnej w pracy pedagogicznej oraz zakres, w jakim badani stosują metody badań pedagogicznych). Badaniem objęto 148 nauczycieli szkół podstawowych (90 osób) i gimnazjalnych (58 osób), którzy uczestniczyli w seminarium szkoleniowym Ekstremalne metody wychowawcze w pracy pedagogicznej, zorganizowanym przez CEN TWP w Bydgoszczy. Respondenci stanowili grupę czynnych zawodowo nauczycieli z Bydgoszczy i okolic. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem ankiety. Zgodnie z odpowiedziami nauczycieli w realizacji procesu pedagogicznego wychowanie powinno wyprzedzać dydaktykę, nawet kosztem niepełnej realizacji programu nauczania. Była to odpowiedź najczęściej wskazywana zarówno wśród ogółu badanych (33,8%), jak i w grupie nauczycieli szkół podstawowych (35,6%). Z kolei nauczyciele gimnazjów najczęściej uznawali, że zaburzenia procesu dydaktycznego powinny być wspierane działaniami wychowawczymi, lecz te ostatnie nie powinny stanowić dominującego elementu z powodu dezorganizowania celów dydaktycznych (34,5%). Badani z obu grup byli zgodni co do oceny swojego kształcenia pedagogicznego w trakcie studiów – większość uznała, że przekazywana wiedza poparta była konkretnymi przykładami, tak w zakresie dydaktyki, jak i wychowania (43,2% ogółu). Typ szkoły różnicował odpowiedzi badanych odnośnie napotykanych trudności wychowawczych. Różnice istotne statystycznie wystąpiły w przypadku trzech rodzajów trudności – nauczyciele szkół podstawowych częściej wskazywali różne przejawy agresji jawnej i ukrytej (53,3% w porównaniu z 27,5% wśród nauczycieli gimnazjalnych), nauczyciele gimnazjalni zaś częściej wymieniali wagary (48,3% w porównaniu z 6,7%) oraz kontakty z alkoholem/nikotyną/narkotykami (34,5% w porównaniu z 4,4%). Ponad połowa badanych stwierdziła, że uzyskują informację zwrotną jedynie w przypadkach problematycznych (54,1%). Większość nauczycieli nie stosowała też żadnych metod badawczych w pracy pedagogicznej (68,9%). |