BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Teoretyczne założenia pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych a praktyka szkolna
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Ewa Jędrzejowska
Abstrakt:

Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Rozesłano łącznie 100 ankiet do dyrektorów i nauczycieli klas I-III szkół podstawowych. Uzyskano 60 poprawnie wypełnionych kwestionariuszy, które włączono do analizy. 60% ogółu ankietowanych placówek oferowało pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Terapię dla takich uczniów najczęściej prowadzili nauczyciele kształcenia zintegrowanego, którzy jednocześnie ukończyli podyplomowe studia terapii pedagogicznej. Tylko 10% placówek zatrudniało ekspertów z zewnątrz – logopedów, psychologów albo pedagogów terapeutów. W szkołach, które wzięły udział w badaniu, z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych korzystało w sumie 508 uczniów. Dziewięć placówek posiadało gabinet terapii pedagogicznej. W 30 szkołach uczeń bierze udział w jednogodzinnej terapii tygodniowo; w pięciu placówkach wymiar zajęć obejmuje dwie godziny. 68,3% nauczycieli deklarowało uczestnictwo w dodatkowych szkoleniach i kursach poświęconych pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Blisko 60% nauczycieli wskazywało, że w ich placówkach odbywają się różnorodne inicjatywy dotyczące badanego zagadnienia i skierowane do nauczycieli oraz rodziców. 85% nauczycieli deklarowało dostosowywanie wymagań do indywidualnych możliwości uczniów, ale okazało się, że tylko 20% potrafiło poprawnie zdefiniować pojęcie „dostosowywanie”. Pozostali traktowali indywidualizację wymagań jako obniżenie wymagań. 55% nauczycieli potwierdziło, że w ich klasach są uczniowie z ADHD.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w nauce, trudności w czytaniu, terapia, logopedia
TESE descriptors: special educational needs, learning difficulty, reading difficulty, therapy, speech therapy
Publikacje:
  • Jędrzejowska, E. (2007). Teoretyczne założenia pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych a praktyka szkolna. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 139-144). Katowice: Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"