Tytuł badania: |
Teoria umysłu a rozwój funkcji wykonawczych u dzieci w wieku przedszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Adam Putko |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy związku między rozwojem funkcji wykonawczych – kontrolą hamowania i pamięcią roboczą – a teorią umysłu. Próba liczyła 81 dzieci w wieku trzech i czterech lat (w tym 39 dziewczynek oraz 42 chłopców) zamieszkujących środowiska wielkomiejskie. Do pomiaru teorii umysłu zastosowano dwa rodzaje technik: zadania sprawdzające rozumienie konsekwencji emocjonalnych spełnionych i niespełnionych pragnień oraz testy fałszywych przekonań. Ponadto wykorzystano dwa rodzaje technik do pomiaru funkcji wykonawczych: dwuwymiarową wersję testu sortowania kart oraz zadanie Jaś Fasola. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że poziom wykonania w testach pragnień oraz przekonań zależał od stopnia dostępności kluczowych informacji oraz zakresu pamięci roboczej. Wykazano również, że poziom kontroli hamowania korelował najsilniej z wynikami w testach fałszywych przekonań (jednocześnie ustalono, że był predyktorem niezależnym od zakresu pamięci roboczej). |
Deskryptory TESE: |
dziecko, rozwój dziecka, teoria wychowania, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem |
TESE descriptors: |
child, child development, educational theory, child rearing, childcare |
Publikacje: |
- Putko, A. (2004). Teoria umysłu a rozwój funkcji wykonawczych u dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 5, 83-98.
|