BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Teoria umysłu a rozwój funkcji wykonawczych u dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Adam Putko
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy związku między rozwojem funkcji wykonawczych – kontrolą hamowania i pamięcią roboczą – a teorią umysłu. Próba liczyła 81 dzieci w wieku trzech i czterech lat (w tym 39 dziewczynek oraz 42 chłopców) zamieszkujących środowiska wielkomiejskie. Do pomiaru teorii umysłu zastosowano dwa rodzaje technik: zadania sprawdzające rozumienie konsekwencji emocjonalnych spełnionych i niespełnionych pragnień oraz testy fałszywych przekonań. Ponadto wykorzystano dwa rodzaje technik do pomiaru funkcji wykonawczych: dwuwymiarową wersję testu sortowania kart oraz zadanie Jaś Fasola. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że poziom wykonania w testach pragnień oraz przekonań zależał od stopnia dostępności kluczowych informacji oraz zakresu pamięci roboczej. Wykazano również, że poziom kontroli hamowania korelował najsilniej z wynikami w testach fałszywych przekonań (jednocześnie ustalono, że był predyktorem niezależnym od zakresu pamięci roboczej).

Deskryptory TESE: dziecko, rozwój dziecka, teoria wychowania, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: child, child development, educational theory, child rearing, childcare
Publikacje:
  • Putko, A. (2004). Teoria umysłu a rozwój funkcji wykonawczych u dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 5, 83-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"