Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza powodów podejmowania różnych form kształcenia ustawicznego przez nauczycieli czynnych zawodowo. Badanie przeprowadzono wśród 100 uczestników studium podyplomowego w zakresie ICT, języków obcych i drugiego przedmiotu, odbywających się na Uniwersytecie Jagiellońskim (respondentami byli słuchacze kierunku: wiedza o społeczeństwie). Trzysemestralne studia, skierowane do nauczycieli z województwa małopolskiego chcących z własnej inicjatywy podnieść kwalifikacje, były współfinansowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL). Ankietowani odpowiadali na pytania o motywy aktywności edukacyjnej, powody podejmowania studiów podyplomowych i innych form kształcenia ustawicznego, zalety i wady uczestnictwa w szkoleniach podnoszących kwalifikacje. W próbie znalazło się 48 nauczycieli dyplomowanych, 24 mianowanych, 20 kontraktowych i ośmiu stażystów. Chęć poszerzenia i uzupełnienia wiedzy jako motyw uczestnictwa w kształceniu ustawicznym wskazało 26,97% stażystów i nauczycieli kontraktowych oraz 24,19% nauczycieli mianowanych i dyplomowanych, chęć poszerzenia kompetencji zawodowych odpowiednio 23,59% i 24,65%, perspektywę awansu zawodowego 19,10% i 6,05%, chęć poznania nowych ludzi 6,74% i 11,63%, wymagania reformy systemu oświaty 7,87% i 9,77%, chęć utrzymania zajmowanego stanowiska 4,49% i 10,23%, ambicje zawodowe 5,62% i 5,58%. W całej badanej grupie najważniejsze były motywy pedagogiczne, wskazane przez 57,3% stażystów i nauczycieli kontraktowych oraz 55,8% nauczycieli mianowanych i dyplomowanych. |