BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy uczestnictwa nauczycieli w kształceniu ustawicznym
Instytucja:
Data: 23 lutego 2008 – 24 lutego 2008
Badacz: Aleksandra Litawa
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza powodów podejmowania różnych form kształcenia ustawicznego przez nauczycieli czynnych zawodowo. Badanie przeprowadzono wśród 100 uczestników studium podyplomowego w zakresie ICT, języków obcych i drugiego przedmiotu, odbywających się na Uniwersytecie Jagiellońskim (respondentami byli słuchacze kierunku: wiedza o społeczeństwie). Trzysemestralne studia, skierowane do nauczycieli z województwa małopolskiego chcących z własnej inicjatywy podnieść kwalifikacje, były współfinansowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL). Ankietowani odpowiadali na pytania o motywy aktywności edukacyjnej, powody podejmowania studiów podyplomowych i innych form kształcenia ustawicznego, zalety i wady uczestnictwa w szkoleniach podnoszących kwalifikacje. W próbie znalazło się 48 nauczycieli dyplomowanych, 24 mianowanych, 20 kontraktowych i ośmiu stażystów. Chęć poszerzenia i uzupełnienia wiedzy jako motyw uczestnictwa w kształceniu ustawicznym wskazało 26,97% stażystów i nauczycieli kontraktowych oraz 24,19% nauczycieli mianowanych i dyplomowanych, chęć poszerzenia kompetencji zawodowych odpowiednio 23,59% i 24,65%, perspektywę awansu zawodowego 19,10% i 6,05%, chęć poznania nowych ludzi 6,74% i 11,63%, wymagania reformy systemu oświaty 7,87% i 9,77%, chęć utrzymania zajmowanego stanowiska 4,49% i 10,23%, ambicje zawodowe 5,62% i 5,58%. W całej badanej grupie najważniejsze były motywy pedagogiczne, wskazane przez 57,3% stażystów i nauczycieli kontraktowych oraz 55,8% nauczycieli mianowanych i dyplomowanych.

Deskryptory TESE: uczenie się przez całe życie, ustawiczne doskonalenie zawodowe, kształcenie nauczycieli, edukacja dorosłych, przekwalifikowanie, kwalifikacje zawodowe, kształcenie przygotowawcze nauczycieli
TESE descriptors: lifelong learning, continuing professional development, teacher education, adult education, retraining, vocational qualification, initial teacher education
Publikacje:
  • Litawa, A. (2008). Motywy uczestnictwa nauczycieli w kształceniu ustawicznym. e-mentor, 2. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor24.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"