BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sytuacja społeczno-ekonomiczna rodzin młodych nauczycieli
Instytucja:
Data: kwiecień 1988 – maj 1988
Badacz: Dorota Staszewska
Abstrakt:

Przedmiotem badania była sytuacja demograficzna i społeczno-zawodowa rodzin nauczycieli z Płocka. Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie cechy demograficzne i społeczno-ekonomiczne wyróżniają rodziny nauczycielskie spośród ogółu rodzin w kraju? W jakich warunkach materialnych żyją młode rodziny nauczycielskie? Jaka jest ich sytuacja mieszkaniowa? Jak przedstawiają się aspiracje życiowe – głównie materialne i kulturalne – młodych nauczycieli i ich rodzin? W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystano kwestionariusz ankiety, który rozesłano do 600 osób, w tym do 300 respondentów z grupy podstawowej (nauczyciele do 35. roku życia, pozostający w związkach małżeńskich) oraz 300 z grupy porównawczej (nauczyciele z najdłuższym stażem, pozostający w związku małżeńskim albo samotnie wychowujący dzieci). Zebrano 393 ankiety – 173 od nauczycieli z grupy podstawowej i 220 od osób z grupy porównawczej. W badanej próbie (obie grupy) było 339 małżeństw i 52 rodziny niepełne. Jeśli chodzi o czas pracy nauczycieli – wśród wszystkich respondentów było 87,1% osób zatrudnionych na cały etat. W niepełnym wymiarze godzin było zatrudnionych 3% młodych nauczycieli i 20,5% nauczycieli z najdłuższym stażem. W grupie respondentów pracujących w niepełnym wymiarze czasu pracy przez trzy godziny tygodniowo pracowało 0,7% badanych (tylko nauczyciele powyżej 40. roku życia); od czterech do sześciu godzin – 0,9% (przede wszystkim nauczyciele powyżej 40. roku życia); od siedmiu do dziewięciu godzin – 2,8% (przede wszystkim nauczyciele powyżej 35. roku życia). W tej grupie 8,5% nauczycieli pracowało powyżej 10 godzin tygodniowo, w tym 5,3% nauczycieli do 24. roku życia, 25,6% między 50. a 54. rokiem życia, 44,4% w wieku 55–59 lat i 57,1% w wieku 60 lat (i starszych). W próbie pracujących w pełnym wymiarze czasu pracy (85,6% wszystkich respondentów) do 18 godzin tygodniowo pracowało 1,3% osób; 18 godzin tygodniowo przepracowywało 72,9% nauczycieli, w tym 52,6% do 24. roku życia, 81,3% w wieku 25–29 lat, 84,9% w wieku 30–34 lat, 78,2% w wieku 35–39 lat, 38,9% w wieku 55–59 lat i 28,6% powyżej 60. roku życia. W tej grupie przez 25–30 godzin tygodniowo pracowało w szkole 4,6% respondentów – między 25. a 54. rokiem życia.

Deskryptory TESE: nauczyciel, rodzina, czas pracy nauczyciela, wynagrodzenie nauczyciela, praca, satysfakcja zawodowa
TESE descriptors: teacher, family, teacher working time, teacher salary, labour, occupational satisfaction
Publikacje:
  • Staszewska, D. (1990). Sytuacja społeczno-ekonomiczna rodzin młodych nauczycieli. Warszawa: IPiSS.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"