Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, w jakim stopniu nauczyciele korzystają w swojej pracy z internetu (TIK). Próbę badawczą stanowiły: 1) 164 osoby (w tym grupa A – 88, grupa B – 76) – ankietowani bezpośrednio; 2) 47 osób (grupa C) – ankietowani za pośrednictwem Internetowego Biuletynu Edukacyjnego. Uczestnicy badania byli nauczycielami wszystkich typów szkół – w grupie A zdecydowaną większość stanowili pedagodzy szkół podstawowych (80%), w pozostałych grupach rozkład był równomierny. Ponad połowa ankietowanych brała udział w szkoleniach z zakresu technologii informacyjnej (grupa A – 50%, B – 70%, C – 75%). Zdaniem badanych konieczne są serwisy, które byłyby bazą zasobów edukacyjnych; respondenci zamierzają się nimi posługiwać. Ponadto okazało się, że znaczna część respondentów nie ma dostępu do sprzętu komputerowego w sali, gdzie prowadzą zajęcia (średnia dla wszystkich grup wyniosła 70%), jedynie połowa z tych, którzy mieli dostęp do komputera, miała również możliwość korzystania z połączenia internetowego. Zdaniem co trzeciego ankietowanego oferta polskich portali edukacyjnych jest zadowalająca, według takiej samej liczby respondentów trudno w nich znaleźć wartościowe informacje. Dodatkowo stwierdzono, że ogromna większość pedagogów nie wskazała nazwy, ich zdaniem najlepszych, portali edukacyjnych (co tłumaczono możliwością braku znajomości tychże lub niemożnością podjęcia decyzji). Okazało się również, że źródłem informacji o zasobach edukacyjnych były przede wszystkim wyszukiwarki internetowe, również doświadczenie i wiedza innych nauczycieli. |