Tytuł badania: |
Kontrowersje wokół oceniania pracy nauczyciela |
Data: |
1991 – 1999 |
Badacz: |
Ewa Murawska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Co sądzą nauczyciele o procedurze, metodach i kryteriach oceniania ich pracy? Jak odnoszą się do swoich doświadczeń w tym względzie? Jaką wagę przywiązują do uzyskiwanych ocen? Próbę badawczą stanowiło 473 czynnych zawodowo nauczycieli szkół podstawowych z Pomorza Środkowego. Badanie przebiegało w dwóch etapach: 1) pierwszy realizowano na przełomie 1991 i 1992 roku (próba licząca 300 osób); 2) drugi realizowano w drugiej połowie 1999 (próba licząca 173 osoby). Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz następujące techniki: ankietę, analizę dokumentów oraz wywiad nieskategoryzowany. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że ankietowani nauczyciele nie odrzucali oraz nie byli negatywnie nastawieni do oceniania ich pracy. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami respondenci wykazali świadomość znaczenia samokontroli oraz samooceny jako podstawowych mechanizmów rozwoju zawodowego. Oceny zewnętrzne w ich opinii pozwalają dodatkowo weryfikować własną samoocenę. Zdaniem nauczycieli bazą oceniania powinny być jednoznacznie zdefiniowane cele i zadania, a podstawowym warunkiem oceniania – posługiwanie się jasnymi i możliwie jednoznacznymi kryteriami. Według ankietowanych ich praca powinna podlegać przede wszystkim ocenie dyrekcji (w przypadku możliwości oceniania przez samorząd szkolny odnotowano biegunowe opinie). Okazało się ponadto, że najbardziej preferowaną formą oceniania był opis. |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, ocenianie, kompetencje, kwalifikacje pedagogiczne, kwalifikacje zawodowe, postawa, bilans umiejętności, ewaluacja nauczycieli |
TESE descriptors: |
teacher, marking, competence, teaching qualification, vocational qualification, attitude, skills audit, evaluation of teachers |
Publikacje: |
- Murawska, E. (2005). Kontrowersje wokół oceniania pracy nauczyciela. Słupsk: Wydawnictwo PAP.
|