BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stałość czy zmienność autorytetów. Pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie
Data: 2002 – 2003
Badacz: Iwona Wagner
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy funkcjonowania autorytetu w dzisiejszych czasach. Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy istnieje duże zróżnicowanie w obrębie pojęcia autorytetu i rozumienia (postrzegania) jego sensu? Jaka jest zależność między rozumieniem (postrzeganiem) pojęcia autorytetu a płcią, wiekiem, poziomem wykształcenia, wychowaniem i statusem materialnym rodziny? Na ile potwierdza się obiegowe przekonanie o zaniku autorytetu we współczesnych społeczeństwach? Do zebrania materiału zastosowano metody zarówno ilościowe, jak i jakościowe, w tym m.in. autorski kwestionariusz ankiety. Badanie przebiegało w dwóch etapach: pierwszy zrealizowano wśród studentów studiów dziennych Wyższej Szkoły Pedagogicznej oraz Politechniki Częstochowskiej; drugi – wśród dorosłych mieszkańców Częstochowy (140), przedstawicieli elity (tzn. osób zajmujących opiniotwórcze i kierownicze stanowiska społeczno-zawodowe – 50) i studentów powyższych uczelni (210). Większość respondentów ze wszystkich grup zdecydowanie potwierdziła potrzebę istnienia autorytetu we współczesnych społeczeństwach (mieszkańcy Częstochowy – 53,4%; elita – 66%; studenci – 70,3%). Zgodnie z uzyskanym materiałem wykazano również, że środowisko opiniotwórcze i kierownicze w stopniu wyższym od mieszkańców Częstochowy aprobowało wykorzystanie autorytetu w wielu dziedzinach życia (m.in. dyplomacji – 74%, polityce – 64%, nauce – 64%, kulturze – 56%). Studenci z kolei najczęściej postrzegali funkcjonowanie autorytetów w sferze kultury (87,1%), następnie w obszarze negocjacji (78%), religii (66,4%) oraz nauki (62,1%). Ponadto okazało się, że najbliższe osoby z rodziny (w tym matka i ojciec) cieszyły się największym autorytetem wśród mieszkańców Częstochowy. Do cech budujących autorytet najczęściej zaliczano mądrość, wiedzę oraz przywódczość. Natomiast wśród czynników degradujących autorytet najczęściej wskazywano uległość, podatność na wpływy, niezrównoważenie psychiczne oraz skłonność do ponoszenia klęsk.

Deskryptory TESE: postawa, zachowania społeczne, wartości obywatelskie, relacje interpersonalne, społeczeństwo
TESE descriptors: attitude, social behaviour, civic values, interpersonal relations, society
Publikacje:
  • Wagner, I. (2005). Stałość czy zmienność autorytetów. Pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"