Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy zależności między stopniem wypalenia zawodowego a agresją werbalną nauczycieli. Próbę badawczą stanowiło 126 czynnych zawodowo pedagogów, pracujących w województwie pomorskim. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Kwestionariusz MBI Ch. Maslach, Kwestionariusz Agresji A.H. Bussa i M. Perry’ego oraz Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI autorstwa C.D. Spielbergera, R.L. Gorsucha, R.E. Lushene’a. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono istnienie związku między brakiem satysfakcji z wykonywanej pracy a agresją werbalną badanych (przejawiającą się m.in. rozkazami, przezwiskami, lekceważącym traktowaniem, groźbami czy zawstydzaniem). Na podstawie otrzymanych odpowiedzi nie stwierdzono korelacji agresji fizycznej z poczuciem braku satysfakcji. Zwrócono jednak uwagę na istotny statystycznie związek stanu lęku i braku zadowolenia z wykonywanej pracy. Do czynników sprawczych zaliczono w tym przypadku brak takich zasobów jednostki jak: wsparcie, informacja zwrotna, autonomia w pracy, udział w podejmowaniu decyzji czy wynagrodzenie. Otrzymane wyniki pozwoliły wykazać również silną korelację między stanem lęku a wyczerpaniem emocjonalnym, depersonalizacją oraz brakiem satysfakcji z pracy. |