Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły przyczyny deficytu wychowawczego, który pojawił się w bieżącym roku szkolnym na zajęciach z wychowania fizycznego. Sformułowano następujące pytanie badawcze: Czy warunki przeprowadzania lekcji (lekcja na sali gimnastycznej bądź w innych okolicznościach – korytarz, aula) mają określony wpływ na wywołanie zachowań typu A, B, C? Wyróżnione zachowania określono jako: A – normalne o akcencie uczynności, taktu, zdyscyplinowania oraz zrównoważenia; B – zaczepność, niepotrzebne dyskusje z nauczycielem, agresja werbalna w postaci nieparlamentarnego słownictwa pod adresem innych uczniów; C – usprawiedliwiony lub nieusprawiedliwiony brak stroju do ćwiczeń. Do zebrania materiału badawczego zastosowano obserwacje bezpośrednią i ukrytą oraz metody dialogowe. Na podstawie analizy zgromadzonego materiału (430 obserwowanych lekcji) wykazano, że zajęcia wychowania fizycznego odbywające się w warunkach trudnych zaburzają w określonym stopniu zachowanie prawidłowego ładu zajęć. Stwierdzono, że najbardziej niekorzystnym zjawiskiem było zachowanie typu B, prowadzące do tzw. bierności, która przejawiała się w usprawiedliwionym bądź nieusprawiedliwionym braku stroju do ćwiczeń. Odnotowano ponadto mechanizmy obronne w postaci agresji werbalnej, złośliwości oraz wszczynania konfliktów z prowadzącym zajęcia. Do najbardziej uwidocznionych objawów nerwowości na tle emocjonalnym należały uleganie częstym zmianom nastroju, nadpobudliwość psychomotoryczna, trudności skupienia uwagi, chaotyczność działania oraz wszczynanie konfliktów z rówieśnikami. Dodatkowo zwrócono uwagę na zwiększony stopień prawdopodobieństwa wypadkowości w wyniku „spiętrzeń negatywnych”, które mogą wywołać niepożądane skutki urazowości młodzieży. |