BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Praca badawcza nauczyciela jako element usprawniający oddziaływania pedagogiczne
Data: 2001 – 2002
Badacz: Kazimierz Ostrowski
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły przyczyny deficytu wychowawczego, który pojawił się w bieżącym roku szkolnym na zajęciach z wychowania fizycznego. Sformułowano następujące pytanie badawcze: Czy warunki przeprowadzania lekcji (lekcja na sali gimnastycznej bądź w innych okolicznościach – korytarz, aula) mają określony wpływ na wywołanie zachowań typu A, B, C? Wyróżnione zachowania określono jako: A – normalne o akcencie uczynności, taktu, zdyscyplinowania oraz zrównoważenia; B – zaczepność, niepotrzebne dyskusje z nauczycielem, agresja werbalna w postaci nieparlamentarnego słownictwa pod adresem innych uczniów; C – usprawiedliwiony lub nieusprawiedliwiony brak stroju do ćwiczeń. Do zebrania materiału badawczego zastosowano obserwacje bezpośrednią i ukrytą oraz metody dialogowe. Na podstawie analizy zgromadzonego materiału (430 obserwowanych lekcji) wykazano, że zajęcia wychowania fizycznego odbywające się w warunkach trudnych zaburzają w określonym stopniu zachowanie prawidłowego ładu zajęć. Stwierdzono, że najbardziej niekorzystnym zjawiskiem było zachowanie typu B, prowadzące do tzw. bierności, która przejawiała się w usprawiedliwionym bądź nieusprawiedliwionym braku stroju do ćwiczeń. Odnotowano ponadto mechanizmy obronne w postaci agresji werbalnej, złośliwości oraz wszczynania konfliktów z prowadzącym zajęcia. Do najbardziej uwidocznionych objawów nerwowości na tle emocjonalnym należały uleganie częstym zmianom nastroju, nadpobudliwość psychomotoryczna, trudności skupienia uwagi, chaotyczność działania oraz wszczynanie konfliktów z rówieśnikami. Dodatkowo zwrócono uwagę na zwiększony stopień prawdopodobieństwa wypadkowości w wyniku „spiętrzeń negatywnych”, które mogą wywołać niepożądane skutki urazowości młodzieży.

Deskryptory TESE: warunki pracy, placówka edukacyjna, nauczyciel, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje, postawa
TESE descriptors: working conditions, educational institution, teacher, teaching qualification, competence, attitude
Publikacje:
  • Ostrowski, K. (2006). Praca badawcza nauczyciela jako element usprawniający oddziaływania pedagogiczne. Nauczyciel i Szkoła, 1/2, 93-103.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"