Obserwuj
Tytuł badania: |
Kluczowe dane o edukacji w Europie 2012 |
Kolejne lata cyklu: |
2009
2012
2013
2014
|
Typ badania: |
międzynarodowe, cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
2012 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Publikacja przedstawia najważniejsze zmiany w europejskich systemach edukacji w ostatnich 10 latach. Raport zawiera dane jakościowe i ilościowe, zebrane przez krajowe biura Eurydice, Eurostat oraz pochodzące z międzynarodowego badania PISA 2009. Przedmiotem analizy są organizacja, zarządzanie i funkcjonowanie 37 europejskich systemów edukacji. W raporcie przyjęto 95 wskaźników dotyczących demografii, struktur szkolnictwa, uczniów/studentów, zasobów finansowych i materialnych, nauczycieli i kadry kierowniczej, procesów edukacyjnych, poziomów kwalifikacji oraz procesu wchodzenia na rynek pracy. Publikacja nawiązuje do priorytetowych dziedzin współpracy europejskiej w zakresie edukacji i szkoleń – EU 2020. Zaobserwowano tendencję do wydłużania czasu trwania obowiązku szkolnego, co wiąże się z ograniczeniem wczesnego kończenia nauki, a niekiedy z zapewnieniem warunków do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły przez wszystkich uczniów. W 10 krajach obowiązek szkolny rozpoczyna się o rok wcześniej niż w Polsce (na Łotwie – o dwa lata wcześniej). Wzrosła w ostatniej dekadzie autonomia szkoły, ale nie we wszystkich obszarach (np. nie w zakresie decyzji dotyczących stanowiska dyrektora szkoły). Jednym z głównych priorytetów w Europie było zapewnienie jakości edukacji na wszystkich poziomach – nauczyciela, szkoły i całego systemu edukacji. Zawód nauczyciela pozostawał nadal nieatrakcyjny pomimo rosnącego wsparcia dla jego przedstawicieli, szczególnie dla nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie. W odpowiedzi na kryzys wiele krajów europejskich podjęło starania, by utrzymać poziom finansowania z 2008 roku. Stwierdzono nawet wzrost przeciętnych wydatków na jednego ucznia. Jednocześnie coraz więcej krajów wprowadzało stopniowo różnego rodzaju opłaty dla studentów w szkolnictwie wyższym. Absolwenci studiów wyższych znajdowali zatrudnienie dwa razy szybciej od osób z niższymi kwalifikacjami. |
Deskryptory TESE: |
system edukacji, Unia Europejska, Europa, czas trwania obowiązku szkolnego, autonomia, jakość kształcenia, finansowanie edukacji, absolwent szkoły wyższej, zawód nauczyciela, kształcenie nauczycieli, kadra pedagogiczna |
TESE descriptors: |
education system, European Union, Europe, duration of compulsory education, autonomy, quality of education, financing of education, graduate, teaching profession, teacher education, teaching staff |
Publikacje: |
- Eurydice. (2012). Key Data on Education in Europe 2012. Pobrane z http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134en.pdf
- Eurydice. (2012). Kluczowe dane o edukacji w Europie 2012. Pobrane z http://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2012/10/KD_2012_PL.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.