BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kluczowe dane o edukacji w Europie 2009
Kolejne lata cyklu: 2009 2012 2013 2014
Typ badania: międzynarodowe, cykliczne
Instytucja:
Data: 2009
Badacz:
Abstrakt:

Publikacja przedstawia najważniejsze zmiany w europejskich systemach edukacji w ostatnich 10 latach. Raport zawiera dane jakościowe i ilościowe, zebrane przez krajowe biura Eurydice, Eurostat oraz pochodzące z międzynarodowego badania PISA/PIRLS. Przedmiotem analizy są organizacja, zarządzanie i funkcjonowanie 31 europejskich systemów edukacji, w tym z 27 krajów Unii Europejskiej i trzech krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Turcji. W raporcie przyjęto 121 wskaźników dotyczących demografii, finansowania systemów edukacji, kadry dydaktycznej, jej statusu i kształcenia, autonomii szkoły i procesu zapewniania jakości edukacji. Wzrosła liczba dzieci czteroletnich uczęszczających do placówek edukacyjnych wychowania przedszkolnego. Obowiązkowe kształcenie trwa w Europie coraz dłużej, co przejawia się obniżeniem wieku szkolnego (Polska, Cypr, Dania) lub próbami zredukowania liczby uczniów przedwcześnie opuszczających system kształcenia (np. Włochy, Holandia). Nastąpiły zmiany w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego, w tym wzrosła ogólna liczba studentów, liczba studiujących kobiet przewyższyła liczbę studiujących mężczyzn oraz wzrosła liczba starszych studentów. Przeciętny poziom finansowania szkolnictwa na wszystkich etapach kształcenia utrzymał się na stałym poziomie, przy czym występowały znaczne różnice między poszczególnymi krajami. W zakresie statusu i warunków pracy nauczycieli obserwowalna była tendencja do podnoszenia kwalifikacji i rozszerzania zakresu ich odpowiedzialności. Wzrost autonomii szkoły przyczynił się do zwiększenia liczby zadań dla szkół, ich dyrektorów, nauczycieli i rodziców. Wzrosło znaczenie zapewniania jakości w edukacji poprzez regularne i systematyczne monitorowanie i ewaluację systemów kształcenia. Analiza trendów demograficznych wykazała, że ogólna liczba uczniów pobierających naukę w ramach kształcenia obowiązkowego ulegnie obniżeniu do 2020 roku.

Deskryptory TESE: Unia Europejska, Europa, system edukacji, edukacja przedszkolna, czas trwania obowiązku szkolnego, finansowanie edukacji, autonomia, jakość kształcenia, zawód nauczyciela, kadra pedagogiczna, kształcenie nauczycieli
TESE descriptors: European Union, Europe, education system, pre-primary education, duration of compulsory education, financing of education, autonomy, quality of education, teaching profession, teaching staff, teacher education
Publikacje:
  • Eurydice. (2009). Kluczowe dane o edukacji w Europie 2009. Pobrane z http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/105PL.pdf
  • Eurydice. (2009). Key Data on Education in Europe 2009. Pobrane z http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/105en.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"