BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kobieta niepełnosprawna w roli studentki
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Stanisława Byra, Monika Parchomiuk
Abstrakt:

Celem badań (o charakterze pilotażowym) była analiza preferencji w obszarze radzenia sobie w trudnych sytuacjach przez studentki z niepełnosprawnością (główny obszar trudności związany był z nauką na studiach wyższych). Badano także te preferencje pod kątem związku z otrzymywanym wsparciem społecznym. Postawiono kilka pytań badawczych, m.in.: jakich trudności doświadczają badane kobiety niepełnosprawne w związku z nauką na studiach; jaki jest poziom wsparcia społecznego badanych osób; czy style radzenia sobie badanych studentek pozostają w związku ze wsparciem społecznym; jeśli tak, to jaki ma charakter istniejąca między nimi współzależność. W badaniu zastosowano takie narzędzia i techniki badawcze jak: autorski kwestionariusz ankiety, Kwestionariusz CISS (oprac. Endler i Parker), Kwestionariusz Wsparcia Społecznego (oprac. Norbeck). Łącznie przebadano 30 kobiet (20-24 lata). Głównym typem niepełnosprawności były dysfunkcje narządów ruchu (19 osób); ponadto wśród badanych były osoby z zaburzeniami sensorycznymi (wzroku – dziewięć osób, słuchu – dwie osoby). Badana grupa kobiet studiowała na studiach dziennych. Badania posłużyły weryfikacji trudności związanych ze studiami u badanych. Do najczęściej wymienianych można zaliczyć: problemy finansowe czy dostępność podręczników do nauki. Badania pozwoliły na ustalenie stylów radzenia sobie w sytuacjach trudnych badanych osób. Wyróżniono style: zadaniowy (najwyższy wynik), emocjonalny (najniższy wynik), unikowy, unikanie przez rozpraszanie oraz przez szukanie kontaktu. Dodatkowo określono kilka rodzajów wsparcia społecznego badanych studentek: emocje (najwyższy rodzaj wsparcia), afirmacja, pomoc (najniższy poziom wsparcia).

Deskryptory TESE: problemy zdrowotne, badania naukowe, płeć żeńska, student, zdrowie, osoby niepełnosprawne
TESE descriptors: health problems, research, female, student, health, people with disabilities
Publikacje:
  • Byra, S. i Parchomiuk, M. (2005). Kobieta niepełnosprawna w roli studentki. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 3, 64-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"