Abstrakt: |
Badanie miało na celu określenie błędów wychowawczych popełnianych przez nauczycieli szkół podstawowych. Przeprowadzono je metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem Kwestionariusza Autopercepcji Wychowawcy (Bw/p/id) w opracowaniu A. Guryckiej (1990). Kwestionariusz ten wyróżniał błędy „zimne” (rygoryzm, hamowanie, agresja, obojętność) i błędy „ciepłe” (eksponowanie siebie, idealizacja, zastępowanie, uleganie). Badaniem objęto łącznie 65 nauczycieli z pięciu szkół podstawowych województwa śląskiego, wybranych w sposób celowo-losowy. W próbie znalazło się 57 kobiet i 8 mężczyzn. Średnia wieku badanych wyniosła 38 lat. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele popełniali częściej błędy z kategorii „zimnych” (266 przypadków, 65,68% ogółu błędów) niż „ciepłych (139 przypadków, 34,32% ogółu błędów). Respondenci najczęściej prezentowali rygoryzm (89 przypadków), na który składały się głównie zbytnia kontrola uczniów (33), zbyt wysokie wymagania wobec nich (28) oraz wymuszanie posłuszeństwa (25). Na kolejnym miejscu znalazło się hamowanie aktywności uczniów (86), na które składała się przede wszystkim hamująca reakcja na aktywności zbędne (46). Trzecim typem błędów „zimnych”, ale też i błędów w ogóle popełnianych przez nauczycieli, było okazywanie agresji (58), w tym agresywne radzenie sobie, gdy wychowanek „wyprowadza z równowagi” (34). Wśród stwierdzonych błędów „ciepłych” najczęściej zdarzały się eksponowanie siebie (48) i idealizacja (46). Kolejne miejsce pod względem częstości występowania zajął błąd „zimny”: obojętność (33) oraz błędy „ciepłe”: uleganie (27) oraz zastępowanie (18). |