BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Quo vadis, nauczycielu? Czyli o błędnych sposobach rozwiązywania problemów wychowawczych
Data: [2010]
Badacz: Anna Karłyk-Ćwik
Abstrakt:

Badanie miało na celu określenie błędów wychowawczych popełnianych przez nauczycieli szkół podstawowych. Przeprowadzono je metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem Kwestionariusza Autopercepcji Wychowawcy (Bw/p/id) w opracowaniu A. Guryckiej (1990). Kwestionariusz ten wyróżniał błędy „zimne” (rygoryzm, hamowanie, agresja, obojętność) i błędy „ciepłe” (eksponowanie siebie, idealizacja, zastępowanie, uleganie). Badaniem objęto łącznie 65 nauczycieli z pięciu szkół podstawowych województwa śląskiego, wybranych w sposób celowo-losowy. W próbie znalazło się 57 kobiet i 8 mężczyzn. Średnia wieku badanych wyniosła 38 lat. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele popełniali częściej błędy z kategorii „zimnych” (266 przypadków, 65,68% ogółu błędów) niż „ciepłych (139 przypadków, 34,32% ogółu błędów). Respondenci najczęściej prezentowali rygoryzm (89 przypadków), na który składały się głównie zbytnia kontrola uczniów (33), zbyt wysokie wymagania wobec nich (28) oraz wymuszanie posłuszeństwa (25). Na kolejnym miejscu znalazło się hamowanie aktywności uczniów (86), na które składała się przede wszystkim hamująca reakcja na aktywności zbędne (46). Trzecim typem błędów „zimnych”, ale też i błędów w ogóle popełnianych przez nauczycieli, było okazywanie agresji (58), w tym agresywne radzenie sobie, gdy wychowanek „wyprowadza z równowagi” (34). Wśród stwierdzonych błędów „ciepłych” najczęściej zdarzały się eksponowanie siebie (48) i idealizacja (46). Kolejne miejsce pod względem częstości występowania zajął błąd „zimny”: obojętność (33) oraz błędy „ciepłe”: uleganie (27) oraz zastępowanie (18).

Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, szkoła podstawowa, zawód nauczyciela, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne
TESE descriptors: child rearing, primary school, teaching profession, teacher-student relation, interpersonal relations
Publikacje:
  • Karłyk-Ćwik, A. (2010). Quo vadis, nauczycielu? Czyli o błędnych sposobach rozwiązywania problemów wychowawczych. Wychowanie na co Dzień, 9, 8-12.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"