Abstrakt: |
Celem badania było określenie związku między wiekiem rozpoczęcia nauki szkolnej i czasem trwania obowiązku szkolnego a osiągnięciami szkolnymi i późniejszymi zarobkami uczniów. W badaniu wykorzystano eksperyment naturalny, wynikający z prawa regulującego obowiązek szkolny w Stanach Zjednoczonych – zależnie od tego, w jakim miesiącu rodzą się dzieci, trafiają one w różnym wieku do szkoły, obowiązek szkolny zobowiązuje zaś wszystkie do kontynuowania nauki do 16. lub 17. roku życia. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że osoby urodzone na początku roku zaczynają szkołę w starszym wieku i mogą w związku z tym wcześniej zakończyć kształcenie, realizując mniejszy zakres programu nauczania niż osoby urodzone pod koniec roku. 25% potencjalnego odpadu szkolnego pozostaje w szkole ze względu na prawo nakazujące obowiązek szkolny, co oznacza, że spośród wszystkich uczniów rzucających szkołę uczniowie młodsi stanowią 25%. Estymacja powrotu do edukacji w oparciu o dane rzeczonych młodszych uczniów okazała się bliższa rozkładowi regresji liniowej niż w przypadku szacowania tego wpływu na podstawie całej populacji uczniów. |