BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Culture of hidden aggression and rivalry as the omnipresent element of girlish everyday life in the perspective of sociology
Data: [2009]
Badacz: Katarzyna Stadnik
Abstrakt:

Celem badania było poznanie i opisanie zachowań agresywnych wśród młodych dziewcząt. Przyjęto w tym celu szeroką definicję agresji, która nie redukuje złożoności tego zjawiska do agresji fizycznej, jako agresywne określono te działania fizyczne lub werbalne, których celem jest wywołanie cierpienia, szkody lub smutku. Postawiono hipotezę, zgodnie z którą agresja wśród młodych dziewcząt ma najczęściej charakter ukryty, werbalny i przyjmuje formę sankcji społecznych. Założenie to oparto na twierdzeniu, że kultura przejawiająca się m.in. w sposobie socjalizacji dziewcząt odbiera im możliwość otwartego rozwiązywania konfliktów i wyrażania negatywnych emocji poprzez premiowanie i celebrowanie wizerunku dziewcząt i kobiet jako płci „z natury” niewykazującej skłonności do wrogich zachowań ani do współzawodnictwa oraz poprzez silny nacisk na prezentowanie przez dziewczęta postawy „bycia miłą”. Rezultatem takiego stanu rzeczy ma być ukrywanie i maskowanie agresji oraz stosowanie działań nieuciekających się do przemocy fizycznej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że agresja fizyczna występowała wśród dziewcząt jako apogeum konfliktu, przy czym najczęściej badane unikały agresji fizycznej i nie traktowały jej jako skutecznego sposobu rozwiązywania konfliktów. Głównym powodem angażowania się dziewcząt w tę formę agresji była chęć obrony swojego dobrego imienia, czy też reputacji w odniesieniu do zwyczajów seksualnych (oskarżenia o bycie „zdzirą”, „szmatą”, „puszczanie się” itp.). Poddano również analizie inteligencję społeczną dziewcząt, kształtującą się w kontekście socjalizacji do utrzymywania ścisłych relacji z innymi. W połączeniu z socjalizacją do unikania agresji inteligencja ta przejawiała się w sytuacji konfliktu w pośrednich formach agresji – wykluczania z grupy, okazywania braku akceptacji grupy, wstrzymywania się od bezpośredniego kontaktu, publicznego wyśmiewania, obmawiania czy pomawiania. Dziewczęta interpretowały konflikt najczęściej właśnie jako stratę / utratę czegoś w zakresie relacji społecznych, przy czym utrzymanie bliskich związków z innymi traktowano jako priorytet. Relacje te przyjmowały formę trwałych, egalitarnych i ekskluzywnych klik, liczących najczęściej 2-3 osoby. Innym analizowanym zjawiskiem była umiejętność badanych do przepraszania pomimo uznania, że wina nie leży po ich stronie, co prowadziło do porozumienia obu stron, lecz nie zażegnywało całkowicie konfliktu.

Deskryptory TESE: płeć żeńska, rozwój dziecka, inteligencja, relacje interpersonalne, równość płci, socjalizacja, przemoc
TESE descriptors: female, child development, intelligence, interpersonal relations, gender equality, socialisation, violence
Publikacje:
  • Stadnik, K. (2009). The struggle of young kitties. Culture of hidden aggression and rivalry as the omnipresent element of girlish everyday life in the perspective of sociology. Kultura i Edukacja, 5, 88-103.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"