BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Creeping Marketisation. Where Polish Private and Public Higher Education Sectors Meet
Projekt badawczy:
  • NORPOL
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2 września 2009
Badacz: Marek Kwiek
Abstrakt:

This presentation of the NORPOL seminar includes the following topics: funding mechanisms, increasing financial self-reliance of academic institutions, external and internal privatization of HE, market forces and Polish educational policies. In terms of funding mechanisms, both public and private institutions in 2007 obtained the vast majority of income from teaching. For public institutions, teaching provides 83 percent of income, for private ones – 93 percent. Income obtained from research is 13.6 percent in the case of public institutions and 1.4 percent in the case of private institutions. In general terms, the private sector is almost fully a teaching sector and for most private institutions, research is a marginal activity both in terms of academic mission and in terms of sources of funding. In terms of subjects offered, private institutions were more active in responding to new demands of the labor market (and of students themselves) in the first half of the 1990s – when public institutions were still unable to respond to emergent market realities – but many of them have been offering poorly taught and undemanding degrees.
 

Deskryptory TESE: szkolnictwo wyższe, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, ekonomika edukacji, filozofia edukacji, finansowanie edukacji, polityka edukacyjna, szkoła wyższa, uniwersytet, zarządzanie wiedzą, rynek pracy, Proces Boloński
TESE descriptors: higher education, employability, economics of education, philosophy of education, financing of education, education policy, higher education, universty, knowledge management, labour market, Bologna Process
Publikacje:
  • Kwiek, M. (2009). Creeping Marketisation: Where Polish Private and Public Higher Education Sectors Meet. CPP RPS, 19. Pobrane z http://www.cpp.amu.edu.pl/pdf/CPP_RPS_vol.13_Kwiek.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"