Obserwuj
Tytuł badania: |
Creeping Marketisation. Where Polish Private and Public Higher Education Sectors Meet |
Projekt badawczy: |
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2 września 2009 |
Badacz: |
Marek Kwiek |
Abstrakt: |
This presentation of the NORPOL seminar includes the following topics: funding mechanisms, increasing financial self-reliance of academic institutions, external and internal privatization of HE, market forces and Polish educational policies. In terms of funding mechanisms, both public and private institutions in 2007 obtained the vast majority of income from teaching. For public institutions, teaching provides 83 percent of income, for private ones – 93 percent. Income obtained from research is 13.6 percent in the case of public institutions and 1.4 percent in the case of private institutions. In general terms, the private sector is almost fully a teaching sector and for most private institutions, research is a marginal activity both in terms of academic mission and in terms of sources of funding. In terms of subjects offered, private institutions were more active in responding to new demands of the labor market (and of students themselves) in the first half of the 1990s – when public institutions were still unable to respond to emergent market realities – but many of them have been offering poorly taught and undemanding degrees.
|
Deskryptory TESE: |
szkolnictwo wyższe, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, ekonomika edukacji, filozofia edukacji, finansowanie edukacji, polityka edukacyjna, szkoła wyższa, uniwersytet, zarządzanie wiedzą, rynek pracy, Proces Boloński |
TESE descriptors: |
higher education, employability, economics of education, philosophy of education, financing of education, education policy, higher education, universty, knowledge management, labour market, Bologna Process |
Publikacje: |
- Kwiek, M. (2009). Creeping Marketisation: Where Polish Private and Public Higher Education Sectors Meet. CPP RPS, 19. Pobrane z http://www.cpp.amu.edu.pl/pdf/CPP_RPS_vol.13_Kwiek.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.