Abstrakt: |
Celem badania było określenie relacji między nadmiernym korzystaniem z internetu (TIK) przez krakowskich licealistów a motywacją społeczno-emocjonalną (komunikowanie się z innymi ludźmi) i poznawczo-instrumentalną (poszukiwanie informacji, robienie zakupów). Badaniem objęto 97 uczniów klas drugich o profilu ogólnym, w tym 61 dziewcząt i 36 chłopców. Średnia wieku badanych wyniosła 17 lat. Do pomiaru motywacji wykorzystano skróconą skalę K. Young. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić odmienne wzorce korzystania z internetu w grupie dziewcząt i chłopców. W pierwszym przypadku zaobserwowano silną zależność między „stopniem uzależnienia” od internetu a motywacją społeczno-afektywną (r = 0,50; p < 0,01) oraz analogiczną, lecz nieco słabszą zależność w odniesieniu do motywacji poznawczo-instrumentalnej (r = 0,32; p < 0,05). W grupie chłopców również stwierdzono wyraźną korelację łączącą uzależnienie od internetu i motywację społeczno-afektywną (r = 0,42; p < 0,01), nie zaobserwowano jednak zależności w odniesieniu do motywacji poznawczo-instrumentalnej. Ponadto w przypadku dziewcząt wystąpiła pozytywna zależność między integracją społeczną (uzyskiwane i udzielane wsparcie oraz aktywne uczestnictwo w lokalnej społeczności) a obydwoma rodzajami motywacji, przy czym nieco silniejsza korelacja wystąpiła w przypadku motywacji poznawczo-instrumentalnej. Wyniki te potwierdziły zatem częściowo tezę stawianą przez E.B. Weisera, zgodnie z którą bardziej uzależniające są społeczno-afektywne motywy korzystania z internetu niż poznawczo-instrumentalne – prawidłowość ta okazała się jednak właściwa tylko dla grupy chłopców. |