BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczne aspekty nadużywania internetu wśród młodzieży w świetle dwóch rodzajów motywacji: społeczno-afektywnej i poznawczo-instrumentalnej
Data: 2007
Badacz: Helena Motyka, Krzysztof Mudyń
Abstrakt:

Celem badania było określenie relacji między nadmiernym korzystaniem z internetu (TIK) przez krakowskich licealistów a motywacją społeczno-emocjonalną (komunikowanie się z innymi ludźmi) i poznawczo-instrumentalną (poszukiwanie informacji, robienie zakupów). Badaniem objęto 97 uczniów klas drugich o profilu ogólnym, w tym 61 dziewcząt i 36 chłopców. Średnia wieku badanych wyniosła 17 lat. Do pomiaru motywacji wykorzystano skróconą skalę K. Young. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić odmienne wzorce korzystania z internetu w grupie dziewcząt i chłopców. W pierwszym przypadku zaobserwowano silną zależność między „stopniem uzależnienia” od internetu a motywacją społeczno-afektywną (r = 0,50; p < 0,01) oraz analogiczną, lecz nieco słabszą zależność w odniesieniu do motywacji poznawczo-instrumentalnej (r = 0,32; p < 0,05). W grupie chłopców również stwierdzono wyraźną korelację łączącą uzależnienie od internetu i motywację społeczno-afektywną (r = 0,42; p < 0,01), nie zaobserwowano jednak zależności w odniesieniu do motywacji poznawczo-instrumentalnej. Ponadto w przypadku dziewcząt wystąpiła pozytywna zależność między integracją społeczną (uzyskiwane i udzielane wsparcie oraz aktywne uczestnictwo w lokalnej społeczności) a obydwoma rodzajami motywacji, przy czym nieco silniejsza korelacja wystąpiła w przypadku motywacji poznawczo-instrumentalnej. Wyniki te potwierdziły zatem częściowo tezę stawianą przez E.B. Weisera, zgodnie z którą bardziej uzależniające są społeczno-afektywne motywy korzystania z internetu niż poznawczo-instrumentalne – prawidłowość ta okazała się jednak właściwa tylko dla grupy chłopców.

Deskryptory TESE: szkoła średnia, Internet, korzystanie z Internetu, płeć, motywacja, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: secondary school, Internet, Internet usage, gender, motivation, ICT
Publikacje:
  • Mudyń, K. i Motyka, H. (2008). Społeczne aspekty nadużywania Internetu wśród młodzieży w świetle dwóch rodzajów motywacji: społeczno-afektywnej i poznawczo-instrumentalnej. W: R. Domżał-Drzewicka, A. Ścibor i H. Kaźmierak (red.), Uzależnienie a rodzina (s. 148-152). Lublin: Makmed.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"