BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szantaż emocjonalny w relacjach rówieśniczych
Instytucja:
Data: marzec 2011 – kwiecień 2011
Badacz: Jacek Łukasiewicz, Marta Pawelec
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy zjawiska szantażu emocjonalnego w relacjach rówieśniczych. Weryfikacji poddano następujące hipotezy: szantaż emocjonalny jest często stosowaną techniką manipulacyjną wśród młodzieży ostatnich klas szkoły podstawowej; istnieje istotna różnica co do form szantażu emocjonalnego między dziewczętami i chłopcami; istnieje związek między byciem sprawcą szantażu i rolą ofiary. Udział w badaniu wzięło 187 uczniów klas piątych i szóstych szkół podstawowych w Lublinie, Chełmie oraz Krasnymstawie (48% badanych stanowiły dziewczęta, 52% – chłopcy). Do zebrania materiału badawczego wykorzystano autorski kwestionariusz Moi rówieśnicy i ja, składający się z 37 pytań. Największą grupę wśród badanych stanowili uczniowie, którzy deklarowali doświadczenia bycia ofiarą w koleżeńskich relacjach i nieodwzajemniający tych doświadczeń wobec innych (33%). 28% uczniów było poddanych manipulacji, tyle samo deklarowało manipulację innymi. Kolejną grupę stanowili badani, którzy nie byli ani sprawcą, ani ofiarą szantażu (21,5%). Natomiast odsetek sprawców, którzy nie byli jednocześnie ofiarami, wyniósł 17,5%. Ponadto wykazano, że 50% ankietowanych odpowiedziało pozytywnie na połowę pytań dotyczących zachowań uległych w relacjach z rówieśnikami (tzn. płacz w ukryciu, tłumaczenie się, odwoływanie planów pod wpływem nacisku, ustępowanie). Wyniki testu w istotnym stopniu wskazały korelację postawy uległej z rolą ofiary. Nie stwierdzono natomiast istotnych statystycznie różnic między chłopcami i dziewczętami oraz między grupami respondentów z różnych miejscowości.

Autorskie słowa kluczowe: adolescencja, szantaż emocjonalny, manipulacja, relacje rówieśnicze
Author's Keywords: adolescence, emotional blackmail, manipulation, peer relationships
Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, zachowania społeczne, uczeń, postawa, szkoła podstawowa
TESE descriptors: interpersonal relations, social behaviour, pupil, attitude, primary school
Publikacje:
  • Łukasiewicz, J. i Pawelec, M. (2012). Szantaż emocjonalny w relacjach rówieśniczych. Roczniki Nauk o Rodzinie, 4, 299-312.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"