Abstrakt: |
Celem badania było ukazanie sposobu, w jaki realizowane jest współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dziecka. Badaniem objęto osoby w wieku 35-45 lat. Dochód netto w rodzinach respondentów mieścił się w przedziale 500-1000 zł miesięcznie. Były to na ogół osoby pracujące lub posiadające własne źródło dochodu. Przeważali badani o wykształceniu średnim. Blisko połowa respondentów mieszkała w mieście, pozostali zaś na wsi. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w przypadku 62% rodziców szkoła zachęcała ich do współpracy w procesie edukacyjnym dziecka, głównie informując o organizacyjno-prawnych możliwościach wpływu rodziców na warunki szkolne. Zdaniem 52% badanych szkoła umożliwiała rodzicom wpływ na wszystkie dziedziny życia placówki, zdaniem 42% tylko na niektóre. Najczęstszą formą kontaktu rodziców z nauczycielem były zebrania z nauczycielem (90%), następnie kontakt indywidualny (77%). 4% rodziców kontaktowało się z nauczycielem regularnie, czyli raz w tygodniu. Większość (68%) nawiązywała taki kontakt tylko w razie potrzeby. 42% badanych brało udział w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych, 58% wykazywało zainteresowanie programem nauczania, 37% uzgadniało dalsze plany edukacyjne z nauczycielami 6% rodziców współorganizowało imprezy szkolne i klasowe, 13% podejmowało opiekę nad dziećmi w trakcie wycieczek. Pomoc tego rodzaju podejmowana była jednak przez rodziców sporadycznie (90%). Wsparcia finansowego szkole udzielało 48% rodziców, pomocy materialnej – 10%, wsparcia w formie usług na rzecz szkoły – 6%. Większość rodziców udzielała pomocy finansowej i materialnej szkole sporadycznie. 33% rodziców zadeklarowało zainteresowanie funkcjonowaniem szkoły, 67% nie złożyło zaś żadnej deklaracji. W relacjach ze szkołą oczekiwano najczęściej ułatwienia procesu edukacyjnego dzieciom (45%), szybkiej wymiany informacji między szkołą a rodzicami (47%), ewentualnie poprawy funkcjonowania szkoły (8%). Jedynie 31% rodziców zauważyło występowanie jakichś barier we współpracy ze szkołą i były to m.in.: aktywność zawodowa rodziców, negatywne odczucia rodziców względem szkoły lub vice versa, odległość szkoły od miejsca zamieszkania, brak zainteresowania edukacją dziecka ze strony samych rodziców lub nauczycieli, zbyt rzadkie spotkania rodziców z nauczycielami oraz niebranie przez szkołę pod uwagę zdania rodziców. Wśród zmian, jakie badani wprowadziliby we współpracy ze szkołą, znalazło się przede wszystkim informowanie przez szkołę o możliwościach współpracy (56%), następnie udostępnienie przez szkołę większej liczby dziedzin życia szkolnego rodzicom (44%). |