BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Krytyczna analiza „Kwestionariusza dla Rodziców” M. Ziemskiej
Data: 1989
Badacz: Roman Dolata, Barbara Murawska, Małgorzata Żytko
Abstrakt:

Celem badania była analiza rzetelności (rozumianej psychometrycznie) Kwestionariusza dla Rodziców M. Ziemskiej. Próbę badawczą stanowiło 150 rodzin z dziećmi, które uczyły się w klasach drugich oraz trzecich warszawskich szkół podstawowych. Ostateczną analizę rzetelności przeprowadzono w oparciu o odpowiedzi 158 matek oraz 138 ojców, natomiast związek postaw rodzicielskich z funkcjonowaniem szkolnym dziecka oceniono na podstawie wyników 100 uczniów pochodzących z pełnych rodzin. W badaniu wykorzystano dwie grupy danych: oceny szkolne uzyskane na zakończenie roku z języka polskiego i matematyki oraz materiał uzyskany za pośrednictwem Kwestionariusza Zachowania się Dziecka w Przedszkolu i Szkole E. Schaefera i A. Aaronson (w opracowaniu J. Rembowskiego). W wyniku przeprowadzonej analizy wykazano niską rzetelność psychometryczną kwestionariusza. Stwierdzono, że poszczególne skale składają się z pozycji bardzo słabo ze sobą powiązanych lub skorelowanych negatywnie. Wyniki rzetelności połówkowej, mierzonej współczynnikiem korelacji Pearsona, wahały się dla powyższych skal od 0,317 dla bezradności u ojców do 0,496 w wypadku górowania u matek. Ponadto wyrażono zastrzeżenia dotyczące sposobu analizowania danych uzyskanych dzięki kwestionariuszowi – zdaniem badaczy założenie o addytywności zostało sfalsyfikowane. Dodatkowo sformułowano postulat odejścia od pojęcia postawy w przyszłych badaniach ustosunkowania rodziców wobec dzieci oraz uwzględnienia w nich aspektu związanego z relatywizmem kulturowym.

Deskryptory TESE: postawa, rodzice, dziecko, relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne
TESE descriptors: attitude, parents, child, parent-child relation, interpersonal relations
Publikacje:
  • Dolata, R., Murawska, B. i Żytko, M. (1989). Krytyczna analiza „Kwestionariusza dla Rodziców” M. Ziemskiej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 69-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"