Abstrakt: |
Badanie miało charakter ewaluacyjny i dotyczyło reformy egzaminu maturalnego. Jego celem było poznanie opinii nauczycieli na temat nowej formuły egzaminu, która w roku 2005 objąć miała wszystkie licea, a w 2006 roku wszystkie technika. W badaniu wykorzystano kwestionariusz wywiadu standardowego z niewielką liczbą pytań otwartych. Sondaż przeprowadzono techniką ankiety czytanej i objęto nim nauczycieli przedmiotów maturalnych uczących w szkołach średnich ogólnokształcących i zawodowych maturalnych dla młodzieży. Liczebność próby wyniosła 465 nauczycieli, w tym 26,6% humanistów, 40,6% nauczycieli przedmiotów ścisłych i 32,8% nauczycieli języków obcych w zawodowych szkołach średnich oraz odpowiednio 27,3%, 39,5% i 33,2% w liceach ogólnokształcących. Dodatkowo w badaniu uwzględniono również 24 egzaminatorów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić wysoki poziom akceptacji nowej formuły egzaminu maturalnego. Większość nauczycieli akceptowała ujednolicenie zewnętrznej, pisemnej części matury, a także zasadę sprawdzania prac pisemnych przez zewnętrznych egzaminatorów. Badani uważali również, że stosowanie schematów punktacji pozwala trafnie oceniać prace maturzystów, akceptowali dobór przedmiotów maturalnych oraz nie zgadzali się z opinią, że egzaminy zewnętrzne podważają ich pozycję w szkołach. Wątpliwości wzbudzał 30-procentowy próg wymagań minimalnych, które mogły wpłynąć demobilizująco na uczniów. Nie rozumiano również, czemu wśród przedmiotów maturalnych znalazło się miejsce dla wiedzy o tańcu, zabrakło zaś miejsca dla filozofii i informatyki. Wiele decyzji związanych z doborem języków obcych również nie znajdowało u badanych zrozumienia. Stwierdzono sprzeczność w odpowiedziach nauczycieli odnośnie do pozostawienia uczniom swobody w wyborze zdawanych przedmiotów, którą popierano w przypadku matury w 2005/2006, lecz co do której wyrażono mniej jednogłośną aprobatę w przypadku kolejnych edycji matury. Niewielką aprobatą cieszył się także pomysł uzupełnienia matury obowiązkowym egzaminem z podstaw prawnych życia społecznego, wiedzy o metodologii naukowej czy obowiązkowymi pracami na rzecz wspólnoty lokalnej. Trzy czwarte nauczycieli deklarowało potrzebę szkoleń dotyczących nowego egzaminu maturalnego. |