BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozumowanie postformalne u studentów w wieku 19-24 lat
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Magdalena Prentka
Abstrakt:

Za cel badania przyjęto charakterystykę rozumowania w okresie wczesnej dorosłości. Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie rozumowanie przejawiają studenci? Jaki wpływ na rozumowanie formalno-logiczne i postformalne mają czynniki demograficzne, tj. płeć, wiek oraz wykształcenie podmiotu? Drugie pytanie oparto na stwierdzonym w innych badaniach ścisłym związkiem tych czynników z przebiegiem rozwoju intelektualnego (m.in. Piaget, 1972; Kielar-Turska, 2000; Mandal, 2000; Nęcka, 2003). W badaniu wzięło udział 172 studentów Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. W badanej próbie znalazło się 85 kobiet i 87 mężczyzn w wieku od 19 do 24 lat, ze średnią wieku 21,7 roku. Dobór próby miał charakter losowania warstwowego. Do zmiennych zależnych zaliczono poziom rozumowania logicznego studentów na skali rozwoju operacji umysłowych według Piageta, poziom rozumowania logicznego na skali rozwoju operacji umysłowych według Commonsa oraz postformalne sposoby rozumowania (rozumowanie relatywistyczne i dialektyczne). W badaniu posłużono się Testem Rozumowania Logicznego Burneya; pomiaru postformalnych sposobów rozumowania (systemowego, metasystemowego oraz rozumowania relatywistycznego i dialektycznego dokonano za pomocą Kwestionariusza do Badania Rozumowania Logicznego Commonsa, Rochardsa i Kuhn (1982). Stwierdzono silniejszy wpływ kierunku studiów na poziom rozumowania logicznego wśród mężczyzn. Na skali Piageta wyższe wyniki uzyskali studenci informatyki i matematyki niż osoby studiujące politologię i biologię (na poziomie istotności statystycznej). Nie stwierdzono związku między wiekiem a poziomem zaawansowania rozumowania logicznego.

Deskryptory TESE: student, rozwój poznawczy, rozumowanie, rozumienie, wiek
TESE descriptors: student, cognitive development, reasoning, comprehension, age
Publikacje:
  • Prentka, M. (2011). Rozumowanie postformalne u studentów w wieku 19-24 lat. Polskie Forum Psychologiczne, 1, 73-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"