Abstrakt: |
Za cel badania przyjęto charakterystykę rozumowania w okresie wczesnej dorosłości. Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie rozumowanie przejawiają studenci? Jaki wpływ na rozumowanie formalno-logiczne i postformalne mają czynniki demograficzne, tj. płeć, wiek oraz wykształcenie podmiotu? Drugie pytanie oparto na stwierdzonym w innych badaniach ścisłym związkiem tych czynników z przebiegiem rozwoju intelektualnego (m.in. Piaget, 1972; Kielar-Turska, 2000; Mandal, 2000; Nęcka, 2003). W badaniu wzięło udział 172 studentów Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. W badanej próbie znalazło się 85 kobiet i 87 mężczyzn w wieku od 19 do 24 lat, ze średnią wieku 21,7 roku. Dobór próby miał charakter losowania warstwowego. Do zmiennych zależnych zaliczono poziom rozumowania logicznego studentów na skali rozwoju operacji umysłowych według Piageta, poziom rozumowania logicznego na skali rozwoju operacji umysłowych według Commonsa oraz postformalne sposoby rozumowania (rozumowanie relatywistyczne i dialektyczne). W badaniu posłużono się Testem Rozumowania Logicznego Burneya; pomiaru postformalnych sposobów rozumowania (systemowego, metasystemowego oraz rozumowania relatywistycznego i dialektycznego dokonano za pomocą Kwestionariusza do Badania Rozumowania Logicznego Commonsa, Rochardsa i Kuhn (1982). Stwierdzono silniejszy wpływ kierunku studiów na poziom rozumowania logicznego wśród mężczyzn. Na skali Piageta wyższe wyniki uzyskali studenci informatyki i matematyki niż osoby studiujące politologię i biologię (na poziomie istotności statystycznej). Nie stwierdzono związku między wiekiem a poziomem zaawansowania rozumowania logicznego. |