BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwiązania nowej matury w świetle opinii przedstawicieli władz uczelni wyższych
Data: [2004]
Badacz: Anna Wiłkomirska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii środowiska akademickiego na temat matury 2005. Próbę badawczą stanowili prorektorzy pięciu państwowych uniwersytetów oraz jednej szkoły prywatnej, których poproszono o wypełnienie ankiety. Kwestionariusz składał się z dwóch grup pytań: pierwsza dotyczyła oceny konkretnych rozwiązań matury 2005, z kolei druga – projektów procesu rekrutującego na studia. Zdaniem ankietowanych wiarygodność egzaminu maturalnego jako podstawy rekrutacji podważa niski poziom wymagań maturalnych, a przede wszystkim uznanie wiedzy z poziomu podstawowego za wystarczający do zdania egzaminu. W dalszej kolejności zastrzeżeniami były: brak wymogu zdawania przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym, niski próg zaliczenia egzaminu na poziomie podstawowym, brak progu sukcesu egzaminacyjnego na poziomie rozszerzonym oraz zrezygnowanie z obowiązkowego egzaminu z matematyki. Wśród planowanych wymagań rekrutacyjnych w 2005 roku najczęściej wymienianymi były takie jak: testy ogólnych kompetencji akademickich, testy predyspozycji do studiowania na określonym kierunku, testy z zadanych lektur, egzaminy zintegrowane, obejmujące kilka przedmiotów szkolnych, oraz rozmowy kwalifikacyjne, badające wiedzę i motywację.

Deskryptory TESE: egzamin końcowy, postawa, reforma szkolnictwa, szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa, procedura rekrutacji, ocenianie
TESE descriptors: final examination, attitude, educational reform, higher education, higher education, recruitment procedure, marking
Publikacje:
  • Wiłkomirska, A. (2004). Rozwiązania nowej matury w świetle opinii przedstawicieli władz uczelni wyższych. W: R. Dolata, E. Putkiewicz i A. Wiłkomirska (red.), Reforma egzaminu maturalnego – oceny i rekomendacje (s. 287-311). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"