Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii środowiska akademickiego na temat matury 2005. Próbę badawczą stanowili prorektorzy pięciu państwowych uniwersytetów oraz jednej szkoły prywatnej, których poproszono o wypełnienie ankiety. Kwestionariusz składał się z dwóch grup pytań: pierwsza dotyczyła oceny konkretnych rozwiązań matury 2005, z kolei druga – projektów procesu rekrutującego na studia. Zdaniem ankietowanych wiarygodność egzaminu maturalnego jako podstawy rekrutacji podważa niski poziom wymagań maturalnych, a przede wszystkim uznanie wiedzy z poziomu podstawowego za wystarczający do zdania egzaminu. W dalszej kolejności zastrzeżeniami były: brak wymogu zdawania przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym, niski próg zaliczenia egzaminu na poziomie podstawowym, brak progu sukcesu egzaminacyjnego na poziomie rozszerzonym oraz zrezygnowanie z obowiązkowego egzaminu z matematyki. Wśród planowanych wymagań rekrutacyjnych w 2005 roku najczęściej wymienianymi były takie jak: testy ogólnych kompetencji akademickich, testy predyspozycji do studiowania na określonym kierunku, testy z zadanych lektur, egzaminy zintegrowane, obejmujące kilka przedmiotów szkolnych, oraz rozmowy kwalifikacyjne, badające wiedzę i motywację. |