Obserwuj
Tytuł badania: |
Stan świadomości nauczycieli i praktyka związana z reformą edukacyjną |
Instytucja: |
|
Data: |
2004 – 2008 |
Badacz: |
Janusz Bielski |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza świadomości nauczycieli na temat reformowania systemu edukacji oraz ich stosunku do planowanych zmian. Hipoteza badawcza brzmiała: wprowadzana reforma edukacyjna w Polsce nie jest powszechnie akceptowana i nauczyciele nie są do niej dostatecznie dobrze przygotowani. Badanie prowadzono metodą sondażu diagnostycznego na terenie całego kraju wśród 316 nauczycieli wychowania fizycznego. Pytania badawcze zawarte w kwestionariuszu ankiety dotyczyły wiedzy (jej stopnia i źródeł) o reformie edukacyjnej, stosunku do wprowadzanych zmian, a także realizacji programu wychowania fizycznego, formy prowadzenia zajęć. Wyniki badania wskazały na niewystarczający poziom wiedzy nauczycieli wychowania fizycznego o przyczynach reformowania systemu oświaty w Polsce. Analiza wyników badania pokazała m.in., że co piąty nauczyciel nie udzielił żadnej odpowiedzi na pytanie o cel wprowadzenia nowej reformy (ponad 22%). Prawie połowa respondentów (49,37%) określiła swój poziom znajomości założeń reformy edukacyjnej jako pobieżny. Głównym źródłem wiedzy o reformie edukacyjnej okazały się szkolenia rady pedagogicznej (26,58%). Wśród pozytywów reformy w opinii badanych nauczycieli najczęściej powtarzającą się odpowiedzią była ta, która wskazywała na możliwośc wyboru odpowiedniego dla uczniów programu nauczania lub stworzenia autorskiego programu nauczania (prawie 18%). Do negatywnych aspektów zaliczono fakt niedostatecznych funduszy na wdrażanie dobrych założeń (11,39%). Co czwarty ankietowany wskazywał na potrzebę poprawy bazy materialnej szkół (do wychowania fizycznego) oraz zwiększenia środków finansowych na oświatę i wyposażenie szkół (26,58%). |
Deskryptory TESE: |
reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa, nauczyciel, etyka zawodowa, wychowanie fizyczne |
TESE descriptors: |
curriculum reform, educational reform, teacher, professional code, physical education |
Publikacje: |
- Bielski, J. (2009). Stan świadomości nauczycieli i praktyka związana z reformą edukacyjną. Lider, 11, 4-9.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.