Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy znajomości tematyki promieniotwórczości wśród uczniów, którzy zakończyli edukację w gimnazjum. Próbę badawczą stanowili licealiści z czterech placówek ogólnokształcących w Siedlcach i Łukowie. Uczestników badania poproszono o wypełnienie ankiety oraz rozwiązanie testu wielokrotnego wyboru. Łącznie w badaniu wzięło udział 200 osób z ośmiu klas pierwszych. Badanych podzielono na dwie grupy: uczniów klas o profilach ścisłych (132 osoby) oraz uczniów klas humanistycznych (78 osób). Wśród wszystkich respondentów 66% stanowiły dziewczęta. Niemal połowa badanych (45,5%) ukończyła gimnazjum na wsi, w mieście poniżej 50 tysięcy mieszkańców – 30,5%, a w mieście powyżej 50 tysięcy mieszkańców – 24%. Zgodnie z uzyskanym materiałem 70% ankietowanych, uczęszczających do klas o profilach ścisłych, na świadectwie gimnazjalnym z chemii otrzymało ocenę bardzo dobrą lub celującą, a 26% dobrą. Wśród uczniów klas humanistycznych osiągnięcia szkolne w powyższej dziedzinie były znacznie niższe: 25% respondentów uzyskało ocenę bardzo dobrą, 38% dobrą, 35% dostateczną i 7% dopuszczającą. Natomiast stopnie otrzymane przez badanych uczniów z fizyki przedstawiały się następująco: ocenę bardzo dobrą i dobrą otrzymało odpowiednio 50% i 40% ankietowanych z klas o profilu ścisłym. Natomiast w klasach humanistycznych ocenę bardzo dobrą miało 15%, dobrą – 40%, dostateczną – 40%. Głównym źródłem wiedzy na temat promieniotwórczości dla 41,5% uczniów z pierwszej grupy były lekcje chemii. Z kolei samodzielnie z książek i internetu korzystało 12% badanych. Wśród uczniów klas humanistycznych większość wskazała lekcje fizyki (25,31%), a pozostali wymienili zajęcia z fizyki i chemii. Zdaniem 37% respondentów problematyka promieniotwórczości powinna być rozszerzona w gimnazjum (42,5% nie miało opinii na ten temat). Dodatkowo stwierdzono, że stan wiedzy uczniów profili humanistycznych o promieniotwórczości był bardzo niski (średni uzyskany wynik testu wynosił 5,8 pkt na 13 możliwych do zdobycia). Średni wynik uczniów z klas o profilach ścisłych wynosił natomiast 6,9. |
Publikacje: |
- Wojciechowska, K., Wojciechowski, K. i Wesołowska, M. (2012). Stan wiedzy na temat promieniotwórczości uczniów rozpoczynających naukę w szkole ponadgimnazjalnej. W: J.R. Paśko (red.), Innowacja treści i metod nauczania w przedmiotach przyrodniczych (s. 73-76). Kraków: Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego.
|