BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zaangażowanie wychowawców w proces resocjalizacji a sukcesy wychowawcze
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Sławomir Sobczak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest model zaangażowania emocjonalnego kadry uczestniczącej w procesie resocjalizacji? Czy reprezentowany przez respondentów model zaangażowania może być zaakceptowany w świetle teorii resocjalizacji? Czy istnieją różnice w modelach zaangażowania poszczególnych grup zawodowych? Czy istnieje zgodność w odpowiedziach pomiędzy badanymi grupami? Próbę badawczą stanowiło 470 osób, które podzielono na sześć grup zawodowych: studenci – 109 osób (w tym 70 z pierwszego oraz 39 z drugiego roku resocjalizacji) oraz kadra pedagogiczna – 361 osób (w tym 18 psychologów, 48 pedagogów resocjalizujących, 191 nauczycieli oraz 104 wychowawców). Do zebrania materiału badawczego zastosowano autorski kwestionariusz ankiety, w którym porządek pytań był zgodny z następującą hierarchią ważności: P1 – zaangażowanie heroiczne, P2 – zaangażowanie osobiste, P7 – zaangażowanie wielokierunkowe, P3 – zaangażowanie bez kosztów własnych, P5 – zaangażowanie zorientowane na wychowawcę, P4 – zaangażowanie schematyczne, P6 – zaangażowanie instrumentalne. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wybory poszczególnych grup nie różniły się znacznie od siebie. Respondenci za najważniejszą uznali relację, w której wychowawca poświęca swój czas oraz angażuje się emocjonalnie i osobiście (P2). Ponadto okazało się, że ankietowani przejawiali skłonności do stanowczego odgraniczania swojego czasu, wysiłku i zaangażowania w procesie resocjalizacji (świadczyło o tym wysokie zaopiniowanie respondentów odpowiedzi na pytanie P3). Udzielone odpowiedzi wskazywały również na zadowalający poziom wrażliwości badanych, jednak wydawali się oni bardziej zaabsorbowani własnym życiem niż życiem wychowanka, którego, w zależności od sytuacji, traktowali przedmiotowo lub podmiotowo.

Deskryptory TESE: resocjalizacja, zachowania, postawa, skuteczność, wychowanie dziecka, placówka edukacyjna, nauczyciel, wychowawca
TESE descriptors: correctional education, behaviour, attitude, effectiveness, child rearing, educational institution, teacher, educational childcare staff
Publikacje:
  • Sobczak, S. (2009). Zaangażowanie wychowawców w proces resocjalizacji a sukcesy wychowawcze. W: I. Pospiszyl (red.), Sukcesy i porażki poprawiania niepoprawnych (s. 238-256). Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"