BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niespełnione dążenia a agresywność nastolatków
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Irena Pufal-Struzik, Andrzej Zieja
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy młodzież określona jako trudna wychowawczo ma problemy z samorealizowaniem się? Jaki poziom poczucia samorealizacji występuje u agresywnych badanych? Czy młodzież sprawiająca trudności wychowawcze silniej przejawia agresję w zachowaniu w porównaniu z młodzieżą typową? Czy płeć jest zmienną różnicującą ogólny poziom agresji badanych? Czy w zależności od płci dominują u badanych inne formy agresji w zachowaniu? Badaniem objęto 128 osób (w tym 65 dziewcząt i 63 chłopców) w wieku 17 lat. Część próby stanowiła młodzież „typowa” (N = 98; dobór miał charakter losowy), w drugiej grupie znaleźli się chłopcy i dziewczęta „trudni wychowawczo” (N = 30, dobór celowy). Do zebrania materiału badawczego zastosowano dwa testy psychologiczne: kwestionariusz agresji A.H. Bussa i A. Durkee Nastroje i humory oraz Krótki Kwestionariusz Samorealizacji KKS opracowany przez J. Górniewicza i K. Rubachę. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono brak zależności między poziomem ogólnej agresji i charakterem młodzieży. Podobnie nie wykazano korelacji między przynależnością badanego do grupy a nasileniem takich form agresji jak: napastliwość fizyczna, napastliwość słowna, napastliwość pośrednia, negatywizm, podejrzliwość, uraza oraz poczuciem winy. Na podstawie analizy zgromadzonych danych ujawniono natomiast istotnie niższe, w porównaniu z młodzieżą typową, poczucie samorealizacji respondentów określanych jako „trudna młodzież”. Zgodnie z uzyskanym materiałem poziom odczuwanej samorealizacji nie korelował z agresywnym zachowaniem. Przeprowadzone badanie pozwoliło stwierdzić ponadto, że chłopcy osiągali istotnie częściej wyniki wskazujące na bardzo wysoką agresję (36,5%), przy jednoczesnym odnotowaniu wysokich rezultatów znacznej grupy dziewcząt w siedmiu skalach agresji (46,2%).

Deskryptory TESE: przemoc, wychowanie dziecka, samoocena, postawa, zachowania, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, trudności w nauce
TESE descriptors: violence, child rearing, self-evaluation, attitude, behaviour, social behaviour, interpersonal relations, learning difficulty
Publikacje:
  • Pufal-Struzik, I. i Zieja, A. (2009). Niespełnione dążenia a agresywność nastolatków. W: I. Pospiszyl (red.), Sukcesy i porażki poprawiania niepoprawnych (s. 38-45). Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"