Obserwuj
Tytuł badania: |
(Nie)świadome wybory zawodowe |
Instytucja: |
|
Data: |
luty 2014 – maj 2014 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badaniem objęto 2474 osoby, w tym 581 uczniów techników i liceów, 1188 studentów (głównie uczestników konkursu Grasz o staż) oraz 378 absolwentów. Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jakie są determinanty edukacyjnych i zawodowych wyborów młodych ludzi? Co jest dla nich ważne na studiach i w miejscu pracy? Jak oceniają swoje przygotowanie do rynku pracy? Dla większości wszystkich respondentów ważne albo zdecydowanie ważne przy wyborze studiów były pasje i ambicje (wskazało je blisko 90% badanych ze wszystkich trzech grup). Prawie 70% ankietowanych uważało, że praca powinna realizować ich pasje. Dla ponad 70% badanych ważne było w pracy robienie tego, co się lubi. Ponad 40% studentów i absolwentów zgodziło się, że rozwój osobisty jest istotniejszy niż wynagrodzenie otrzymywane za pracę. Ponad 70% studentów i absolwentów, a także ponad połowa uczniów szkół średnich byłoby gotowych na większy wymiar godzin w pracy, jeśli to przyczyniłoby się do ich rozwoju osobistego. Ponad 40% licealistów i uczniów techników twierdziło, że studia w szkole wyższej gwarantują otrzymanie dobrej pracy. Ponad połowa absolwentów uważała jednak, że szkoła nie przygotowała ich do pracy. Mniej sceptyczni w tej kwestii okazali się studenci, niemniej jednak również oni twierdzili, że uczelnie nie dość dobrze przygotowują studentów do odnalezienia się na rynku pracy. Wśród studentów i absolwentów ponad 30% badanych intensywnie interesowało się rynkiem pracy. |
Deskryptory TESE: |
praca, rynek pracy, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór studiów, absolwent, bezrobocie |
TESE descriptors: |
labour, labour market, choice of training, choice of studies, school leaver, unemployment |
Publikacje: |
- PwC. (2014). (Nie)świadome wybory zawodowe. Pobrane z http://www.pwc.pl/pl_PL/pl/publikacje/assets/wybory-zawodowe-2014-raport-pwc.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.