BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: (Nie)świadome wybory zawodowe
Instytucja:
Data: luty 2014 – maj 2014
Badacz:
Abstrakt:

Badaniem objęto 2474 osoby, w tym 581 uczniów techników i liceów, 1188 studentów (głównie uczestników konkursu Grasz o staż) oraz 378 absolwentów. Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jakie są determinanty edukacyjnych i zawodowych wyborów młodych ludzi? Co jest dla nich ważne na studiach i w miejscu pracy? Jak oceniają swoje przygotowanie do rynku pracy? Dla większości wszystkich respondentów ważne albo zdecydowanie ważne przy wyborze studiów były pasje i ambicje (wskazało je blisko 90% badanych ze wszystkich trzech grup). Prawie 70% ankietowanych uważało, że praca powinna realizować ich pasje. Dla ponad 70% badanych ważne było w pracy robienie tego, co się lubi. Ponad 40% studentów i absolwentów zgodziło się, że rozwój osobisty jest istotniejszy niż wynagrodzenie otrzymywane za pracę. Ponad 70% studentów i absolwentów, a także ponad połowa uczniów szkół średnich byłoby gotowych na większy wymiar godzin w pracy, jeśli to przyczyniłoby się do ich rozwoju osobistego. Ponad 40% licealistów i uczniów techników twierdziło, że studia w szkole wyższej gwarantują otrzymanie dobrej pracy. Ponad połowa absolwentów uważała jednak, że szkoła nie przygotowała ich do pracy. Mniej sceptyczni w tej kwestii okazali się studenci, niemniej jednak również oni twierdzili, że uczelnie nie dość dobrze przygotowują studentów do odnalezienia się na rynku pracy. Wśród studentów i absolwentów ponad 30% badanych intensywnie interesowało się rynkiem pracy.

Deskryptory TESE: praca, rynek pracy, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór studiów, absolwent, bezrobocie
TESE descriptors: labour, labour market, choice of training, choice of studies, school leaver, unemployment
Publikacje:
  • PwC. (2014). (Nie)świadome wybory zawodowe. Pobrane z http://www.pwc.pl/pl_PL/pl/publikacje/assets/wybory-zawodowe-2014-raport-pwc.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"