BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie sensu życia u więźniów uczestniczących w programach kulturalno-oświatowych i sportowych w zakładzie karnym
Instytucja:
Data: lipiec 2007 – sierpień 2007
Badacz: Katarzyna Mirosław
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja, czy rodzaj programu resocjalizacyjnego wpływa na poczucie sensu życia osadzonych. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Skalę Poczucia Sensu Życia J.C. Crumbaugha i L.T. Maholicka oraz technikę projekcyjną (test 14 zdań niedokończonych). Próbę badawczą stanowiło 48 osadzonych w Oddziale Zewnętrznym Aresztu Śledczego w Inowrocławiu. Połowa badanych należała do Klubu Olimpijczyka „Paragraf”, a pozostali brali udział w zajęciach kulturalno-oświatowych. Większość mężczyzn mieściła się w przedziale wiekowym 31-40 lat, najmniejszy odsetek ankietowanych stanowiły osoby powyżej 50. roku życia. W wyniku analizy wskaźników mierzących poczucie sensu życia stwierdzono brak różnic między obiema grupami. W ocenie własnego życia 50% osób uczestniczących w programie sportowym oraz 41,67% osób uczestniczących w programach kulturalno-oświatowych wybrało odpowiedź piękne i bardzo ważne; kategorię smutne i bez wartości wskazało odpowiednio 12,5% i 20,83%, trudne i pełne sprzeczności – 12,5% i 16,67%, trudno określić – 16,67% i 12,5%. Analiza uzyskanego materiału pozwoliła stwierdzić ponadto, że izolacja więzienna była bardziej dotkliwa dla osób z grupy sportowej (dla 50% respondentów z tej grupy wolność była największym pragnieniem). Ponadto okazało się, że głównym powodem odczuwania przykrości przez ankietowanych był pobyt w zakładzie karnym (37,5% osób biorących udział w programie sportowym i 20,83% osób uczestniczących w programach kulturalno-oświatowych).

Deskryptory TESE: resocjalizacja, zachowania, zachowania społeczne, postawa, osobowość, przestępczość, ocenianie
TESE descriptors: correctional education, behaviour, social behaviour, attitude, personality, dellinquency, marking
Publikacje:
  • Mirosław, K. (2009). Poczucie sensu życia u więźniów uczestniczących w programach kulturalno-oświatowych i sportowych w zakładzie karnym. W: I. Pospiszyl (red.), Sukcesy i porażki poprawiania niepoprawnych (s. 167-175). Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"