BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Matematyczne osiągnięcia gimnazjalistów a środowisko, w którym odbywa się proces nauczania
Data: [2003]
Badacz: Hanna Marek
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między osiągnięciami szkolnymi uczniów w zakresie matematyki a środowiskiem, w którym odbywał się proces kształcenia. W badaniu wykorzystano wyniki egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w 2003 roku na terenie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży (województwo podlaskie i warmińsko-mazurskie). Uczniów podzielono na warstwy ze względu na miejsce nauki, liczbę trzecioklasistów w szkole oraz średnią liczbę uczniów w klasie. Analizę przeprowadzono na grupie około 40 tys. uczniów z 389 gimnazjów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zróżnicowanie w zakresie łatwości zadań matematycznych wykonanych przez uczniów z warstw wyróżnionych ze względu na lokalizację szkoły. Najlepsze wyniki osiągali mieszkańcy dużych miast, najsłabsze zaś – mieszkańcy wsi. Nie pojawiła się za to żadna jednoznaczna tendencja w przypadku liczebności trzecioklasistów w szkole i średniej liczby uczniów w klasie. Wśród uczniów z małych szkół stwierdzono obniżenie się wyników w porównaniu z egzaminem z 2002 roku. Znacząco niższe wyniki uzyskali także uczniowie ze szkół liczących do 10 trzecioklasistów. Ujawniono ponadto, że im większe było środowisko nauki uczniów, tym łatwiejsze okazywały się dla nich zadania matematyczne. Jednocześnie nie stwierdzono zależności między liczebnością trzecioklasistów a łatwością tylko zadań otwartych lub tylko zamkniętych. Ogólnie rzecz biorąc, w całej próbie gimnazjaliści lepiej radzili sobie z zadaniami o prostej i krótkiej drodze rozwiązania. Duże kłopoty sprawiały im z kolei zaplanowanie i wybór właściwych metod oraz prezentacja odpowiedzi w przypadku bardziej złożonych zadań.

Deskryptory TESE: obszar miejski, obszar wiejski, warunki kształcenia, matematyka, egzamin, liczebność klasy, gimnazjum, efekt uczenia się
TESE descriptors: urban area, rural area, learning context, mathematics, examination, class size, lower secondary, learning outcome
Publikacje:
  • Marek, H. (2004). Matematyczne osiągnięcia gimnazjalistów a środowisko, w którym odbywa się proces nauczania. Edukacja, 3, 58-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"