BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Matematyczne umiejętności warszawskich uczniów w świetle testów kompetencji
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Mariola Frontczak, Małgorzata Iwanowska, Urszula Jankiewicz, Barbara Wrzosek, Barbara Ziembowicz
Abstrakt:

Oprzyrządowanie diagnostyczne, które otrzymały szkoły biorące udział w badaniu, składało się z: zestawu zadań dla dwóch równoległych grup, odpowiedzi do zadań, kartoteki sprawdzianów czynności z uwzględnieniem podtestów tematycznych, kategorii celów nauczania, kompetencji oraz poziomu wymagań edukacyjnych, schematu punktowania, instrukcji przeprowadzenia sprawdzianu umiejętności matematycznych w szkole i in. Sprawdzian Matematyka na starcie drugiego etapu kształcenia napisało 5180 uczniów. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że większość uczniów opanowała kompetencje podlegające pomiarowi; uczniowie w większości poradzili sobie z zadaniami zawartymi w sprawdzianie. Do słabo opanowanych umiejętności należały: obliczanie obwodu prostokąta, działania na liczbach naturalnych (współczynnik wykonania – 52%); stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych, wykonywanie obliczeń w sytuacjach praktycznych, wykorzystywanie zależności 1 litr, 0,25 litra (współczynnik wykonania – 32%); odczytywanie i zapisywanie liczb rzymskich od I do XII, porządkowanie chronologiczne dat, dni i miesięcy (współczynnik wykonania – 64%); rozwiązywanie prostego równania jednodziałaniowego z niewiadomą w postaci okienka (współczynnik wykonania – 66%); rozpoznawanie odcinków prostopadłych i równoległych (współczynnik wykonania – 37%). Uczniowie uznali zadania objęte sprawdzianem za raczej łatwe – statystyczny uczeń opanował 73% czynności mierzonych w teście.

Deskryptory TESE: kompetencje, matematyka, trudności w nauce, efekt uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: competence, mathematics, learning difficulty, learning outcome, study progress
Publikacje:
  • Frontczak, M., Iwanowska, M., Jankiewicz U., Wrzosek, B. i Ziembowicz, B. (2010). Matematyczne umiejętności warszawskich uczniów w świetle testów kompetencji. Pobrane z http://www.ptde.org/file.php/1/Archiwum/XVI_KDE/frontczak_iwanowska_jankiewicz.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"