Obserwuj
Tytuł badania: |
Matematyczne umiejętności warszawskich uczniów w świetle testów kompetencji |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Mariola Frontczak, Małgorzata Iwanowska, Urszula Jankiewicz, Barbara Wrzosek, Barbara Ziembowicz |
Abstrakt: |
Oprzyrządowanie diagnostyczne, które otrzymały szkoły biorące udział w badaniu, składało się z: zestawu zadań dla dwóch równoległych grup, odpowiedzi do zadań, kartoteki sprawdzianów czynności z uwzględnieniem podtestów tematycznych, kategorii celów nauczania, kompetencji oraz poziomu wymagań edukacyjnych, schematu punktowania, instrukcji przeprowadzenia sprawdzianu umiejętności matematycznych w szkole i in. Sprawdzian Matematyka na starcie drugiego etapu kształcenia napisało 5180 uczniów. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że większość uczniów opanowała kompetencje podlegające pomiarowi; uczniowie w większości poradzili sobie z zadaniami zawartymi w sprawdzianie. Do słabo opanowanych umiejętności należały: obliczanie obwodu prostokąta, działania na liczbach naturalnych (współczynnik wykonania – 52%); stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych, wykonywanie obliczeń w sytuacjach praktycznych, wykorzystywanie zależności 1 litr, 0,25 litra (współczynnik wykonania – 32%); odczytywanie i zapisywanie liczb rzymskich od I do XII, porządkowanie chronologiczne dat, dni i miesięcy (współczynnik wykonania – 64%); rozwiązywanie prostego równania jednodziałaniowego z niewiadomą w postaci okienka (współczynnik wykonania – 66%); rozpoznawanie odcinków prostopadłych i równoległych (współczynnik wykonania – 37%). Uczniowie uznali zadania objęte sprawdzianem za raczej łatwe – statystyczny uczeń opanował 73% czynności mierzonych w teście. |
Deskryptory TESE: |
kompetencje, matematyka, trudności w nauce, efekt uczenia się, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
competence, mathematics, learning difficulty, learning outcome, study progress |
Publikacje: |
- Frontczak, M., Iwanowska, M., Jankiewicz U., Wrzosek, B. i Ziembowicz, B. (2010). Matematyczne umiejętności warszawskich uczniów w świetle testów kompetencji. Pobrane z http://www.ptde.org/file.php/1/Archiwum/XVI_KDE/frontczak_iwanowska_jankiewicz.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.