Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę poziomu wiedzy i umiejętności matematycznych gimnazjalistów rozpoczynających naukę w klasie pierwszej w małomiasteczkowej szkole. Zastosowano test wiadomości składający się z 15 zadań zamkniętych i jednego otwartego. Maksymalnie można było uzyskać 20 punktów. Testem objęto 166 uczniów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że gimnazjaliści uzyskali średnio 42% punktów. Jedna osoba uzyskała maksymalną liczbę punktów, z kolei 39% uzyskało mniej niż siedem punktów, co oznaczało ocenę niedostateczną. Ocenę bardzo dobrą (ponad 90% punktów) otrzymali czterej uczniowie. Rezultaty te kontrastowały z osiągnięciami uczniów pod koniec szkoły podstawowej. Ponad połowa badanych (89 osób) uzyskała w klasie szóstej świadectwo „z paskiem”, czyli średnią ocen nie mniejszą niż 4,75. Jednocześnie 16 osób z tej grupy otrzymałoby z testu ocenę niedostateczną. Trudności uczniów ilustruje przykład pytania zamkniętego, w którym należało określić odstęp czasu między godziną 13:18 i 15:17 (odpowiedzi obejmowały: 7140 sekund, 1,99 godziny, 1,59 godziny, 7140 sekund) – 89% gimnazjalistów nie umiało udzielić poprawnej odpowiedzi. Z kolei 61% uczniów nie potrafiło podać cyfrowego zapisu liczby dwa miliony osiem tysięcy szesnaście. Stu uczniów ze 166 badanych nie otrzymało żadnego punktu za zadanie otwarte. |