BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Królowa – w niełasce
Data: [2003]
Badacz: Szczepan Barański
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę poziomu wiedzy i umiejętności matematycznych gimnazjalistów rozpoczynających naukę w klasie pierwszej w małomiasteczkowej szkole. Zastosowano test wiadomości składający się z 15 zadań zamkniętych i jednego otwartego. Maksymalnie można było uzyskać 20 punktów. Testem objęto 166 uczniów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że gimnazjaliści uzyskali średnio 42% punktów. Jedna osoba uzyskała maksymalną liczbę punktów, z kolei 39% uzyskało mniej niż siedem punktów, co oznaczało ocenę niedostateczną. Ocenę bardzo dobrą (ponad 90% punktów) otrzymali czterej uczniowie. Rezultaty te kontrastowały z osiągnięciami uczniów pod koniec szkoły podstawowej. Ponad połowa badanych (89 osób) uzyskała w klasie szóstej świadectwo „z paskiem”, czyli średnią ocen nie mniejszą niż 4,75. Jednocześnie 16 osób z tej grupy otrzymałoby z testu ocenę niedostateczną. Trudności uczniów ilustruje przykład pytania zamkniętego, w którym należało określić odstęp czasu między godziną 13:18 i 15:17 (odpowiedzi obejmowały: 7140 sekund, 1,99 godziny, 1,59 godziny, 7140 sekund) – 89% gimnazjalistów nie umiało udzielić poprawnej odpowiedzi. Z kolei 61% uczniów nie potrafiło podać cyfrowego zapisu liczby dwa miliony osiem tysięcy szesnaście. Stu uczniów ze 166 badanych nie otrzymało żadnego punktu za zadanie otwarte.

Deskryptory TESE: matematyka, efekt uczenia się, gimnazjum, rozwiązywanie problemów, szkoła podstawowa
TESE descriptors: mathematics, learning outcome, lower secondary, problem solving, primary school
Publikacje:
  • Barański, S. (2005). Królowa – w niełasce. Nowa Szkoła, 1, 26-28.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"