BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyniki badań kompetencji uczniów klas 1 SP w świetle nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Jolanta Sokołowska
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę kompetencji uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej w kontekście realizacji nowej Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach kształcenia. Badaniem objęto 14 446 pierwszoklasistów z 684 szkół z całej Polski. 7690 osób pochodziło z gmin miejskich, 3741 – miejsko-wiejskich, 3042 – wiejskich. Zastosowano test kompetencji składający się z 50 zadań, w tym 23 zamkniętych i 22 otwartych. Test charakteryzował się bardzo dużą trafnością i rzetelnością (wartość alfy Cronbacha: 0,900). Test okazał się dla uczniów łatwy, dzięki czemu uzyskane wyniki były zadowalające. Uczniowie napisali sprawdzian na średnim poziomie 75%, przy czym łatwość kompetencji części przyrodniczej wyniosła 68%, matematycznej – 73%, a polonistycznej – 81%. Łatwość umiejętności wahała się od 68% (operowanie zjawiskami przyrodniczymi) do 85% (wyszukiwanie informacji w tekście, rozumienie istoty tekstu oraz łączenie liter, sylab, wyrazów w tekst spójny i sensowny). Okazało się również, że uczniowie miejscy wyznaczyli ogólny poziom łatwości testu dla całej próby (75%), uczniowie wiejscy uzyskali nieco wyższy wynik (77%), a miejsko-wiejscy – nieco niższy (74%). Różnice te, choć nieistotne statystycznie, stawały się znacznie wyraźniejsze w przypadku analizy wyników dla poszczególnych zadań.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, obszar miejski, obszar wiejski, egzamin, test standaryzowany, kompetencje, szkoła podstawowa
TESE descriptors: learning outcome, urban area, rural area, examination, standardised test, competence, primary school
Publikacje:
  • Sokołowska, J. (2011). Wyniki badań kompetencji uczniów klas 1 SP w świetle nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego. Gazeta Szkolna, 3/4, 20-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"