Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę kompetencji uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej w kontekście realizacji nowej Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach kształcenia. Badaniem objęto 14 446 pierwszoklasistów z 684 szkół z całej Polski. 7690 osób pochodziło z gmin miejskich, 3741 – miejsko-wiejskich, 3042 – wiejskich. Zastosowano test kompetencji składający się z 50 zadań, w tym 23 zamkniętych i 22 otwartych. Test charakteryzował się bardzo dużą trafnością i rzetelnością (wartość alfy Cronbacha: 0,900). Test okazał się dla uczniów łatwy, dzięki czemu uzyskane wyniki były zadowalające. Uczniowie napisali sprawdzian na średnim poziomie 75%, przy czym łatwość kompetencji części przyrodniczej wyniosła 68%, matematycznej – 73%, a polonistycznej – 81%. Łatwość umiejętności wahała się od 68% (operowanie zjawiskami przyrodniczymi) do 85% (wyszukiwanie informacji w tekście, rozumienie istoty tekstu oraz łączenie liter, sylab, wyrazów w tekst spójny i sensowny). Okazało się również, że uczniowie miejscy wyznaczyli ogólny poziom łatwości testu dla całej próby (75%), uczniowie wiejscy uzyskali nieco wyższy wynik (77%), a miejsko-wiejscy – nieco niższy (74%). Różnice te, choć nieistotne statystycznie, stawały się znacznie wyraźniejsze w przypadku analizy wyników dla poszczególnych zadań. |