BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozumienie tekstu naukowego w kontekście analizy statystycznej wyników egzaminów wstępnych na studia pedagogiczne w Uniwersytecie Gdańskim
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Jolanta Kruk, Grażyna Penkowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu i dynamiki zmian w zakresie kompetencji rozumienia tekstu naukowego wśród studentów, mierzonej w ramach egzaminów wstępnych na studia w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego w latach 1999-2004. Analizie porównawczej poddano testy zdawane przez kandydatów na pedagogiczne studia pięcioletnie magisterskie, magisterskie studia uzupełniające oraz studia trzyletnie licencjackie (tylko 2004 rok). Łącznie przebadano 4838 prac. Z każdego testu można było uzyskać maksymalnie 20 pkt (dobra odpowiedź: 1 pkt, zła odpowiedź: -0,25 pkt, brak odpowiedzi: 0 pkt). W analizie uwzględniono siedem wersji testu, z których trzy wersje (I, IV i V) dzieliły się dodatkowo na wersję A (pisaną przez maturzystów zdających na studia pięcioletnie) i B (pisaną przez absolwentów studiów licencjackich zdających na studia uzupełniające). Wyniki badania ujawniły słabe rozumienie tekstu naukowego zarówno wśród absolwentów studiów pierwszego stopnia, jak i wśród maturzystów. Mogło to wskazywać na ograniczony wpływ zmienionej formuły matury (uwzględniającej zadania sprawdzające poziom rozumienia tekstu). Analiza porównawcza pozwoliła stwierdzić, że w przypadku trzech testów wspólnych dla kandydatów na studia pięcioletnie i uzupełniające (lata 1999, 2002, 2003) wyniki nie różnicowały obu grup zdających. Oznaczało to, że kandydaci bezpośrednio po maturze mieli podobne kompetencje w zakresie rozumienia tekstów naukowych jak ich starsi koledzy po trzech latach studiów, którzy powinni już dysponować wiedzą specjalistyczną i ogólnopedagogiczną, a także umiejętnościami rozpoznawania i diagnozowania potrzeb edukacyjnych.

Deskryptory TESE: rozumienie, kompetencje, czytanie, student, uniwersytet, szkoła wyższa, egzamin wstępny
TESE descriptors: comprehension, competence, reading, student, universty, higher education, entry examination
Publikacje:
  • Kruk, J. i Penkowska, G. (2007). Rozumienie tekstu naukowego w kontekście analizy statystycznej wyników egzaminów wstępnych na studia pedagogiczne w Uniwersytecie Gdańskim. Forum Oświatowe, 2, 43-54.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"