Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu i dynamiki zmian w zakresie kompetencji rozumienia tekstu naukowego wśród studentów, mierzonej w ramach egzaminów wstępnych na studia w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego w latach 1999-2004. Analizie porównawczej poddano testy zdawane przez kandydatów na pedagogiczne studia pięcioletnie magisterskie, magisterskie studia uzupełniające oraz studia trzyletnie licencjackie (tylko 2004 rok). Łącznie przebadano 4838 prac. Z każdego testu można było uzyskać maksymalnie 20 pkt (dobra odpowiedź: 1 pkt, zła odpowiedź: -0,25 pkt, brak odpowiedzi: 0 pkt). W analizie uwzględniono siedem wersji testu, z których trzy wersje (I, IV i V) dzieliły się dodatkowo na wersję A (pisaną przez maturzystów zdających na studia pięcioletnie) i B (pisaną przez absolwentów studiów licencjackich zdających na studia uzupełniające). Wyniki badania ujawniły słabe rozumienie tekstu naukowego zarówno wśród absolwentów studiów pierwszego stopnia, jak i wśród maturzystów. Mogło to wskazywać na ograniczony wpływ zmienionej formuły matury (uwzględniającej zadania sprawdzające poziom rozumienia tekstu). Analiza porównawcza pozwoliła stwierdzić, że w przypadku trzech testów wspólnych dla kandydatów na studia pięcioletnie i uzupełniające (lata 1999, 2002, 2003) wyniki nie różnicowały obu grup zdających. Oznaczało to, że kandydaci bezpośrednio po maturze mieli podobne kompetencje w zakresie rozumienia tekstów naukowych jak ich starsi koledzy po trzech latach studiów, którzy powinni już dysponować wiedzą specjalistyczną i ogólnopedagogiczną, a także umiejętnościami rozpoznawania i diagnozowania potrzeb edukacyjnych. |