Obserwuj
Tytuł badania: |
Rozumienie zaleceń żywieniowych zawartych w piramidzie żywienia przez dzieci w wieku szkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Mariola Araucz, Magdalena Górnicka, Agata Wawrzyniak, Zuzanna Wiszniewska, Malwina Wojtaś |
Abstrakt: |
Celem badania było oszacowanie stopnia rozumienia zasad zawartych w piramidzie zdrowego żywienia przez uczniów czwartych klas szkół podstawowych. W badaniu wzięło udział 100 uczniów (10-11 lat) z warszawskiej szkoły podstawowej objętej dodatkowym edukacyjnym programem żywieniowym (51% ogółu respondentów) oraz ze szkoły podstawowej w Piasecznie bez takiego programu (49% wszystkich badanych). W badaniu wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki badania wskazały na ogólnie dobry poziom rozumienia treści zawartych w piramidzie (72,8%). Okazało się, że dziewczynki uzyskały lepsze wyniki niż chłopcy (np. na poziomie bardzo dobrego rozumienia treści dziewczynki wypadły dwa razy lepiej). Typ szkoły nie różnicował poziomu wiedzy badanych uczniów. Wnioski z badania pokazały potrzebę zwiększenia działań w zakresie edukacji żywieniowej w szkołach podstawowych, ponieważ programy edukacyjno-żywieniowe nie mają znaczącego wpływu na rozumienie treści z zakresu żywienia. |
Autorskie słowa kluczowe: |
uczniowie, piramida zdrowego żywienia, rozumienie zaleceń żywieniowych |
Author's Keywords: |
pupils, food pyramid, nutrition guidelines understanding |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, edukacja żywieniowa, dziecko, szkoła, szkoła podstawowa |
TESE descriptors: |
health, nutrition education, child, school, primary school |
Publikacje: |
- Górnicka, M., Wiszniewska, Z., Wojtaś, M., Wawrzyniak, A. i Araucz, M. (2014). Rozumienie zaleceń żywieniowych zawartych w piramidzie żywienia przez dzieci w wieku szkolnym. Problemy Higieny i Epidemiologii, 1, 81-85.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.