Tytuł badania: |
Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP) |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 – [2012] |
Badacz: |
Aleksander Hauziński |
Abstrakt: |
Celem badania było skonstruowanie, a następnie określenie trafności kryterialnej i teoretycznej Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP) – narzędzia pomocniczego w procesie doradztwa zawodowego skierowanego do absolwentów uczelni wyższych. W wyniku analizy wybranych teorii dotyczących przejścia do środowiska pracy założono, że na proces ten wpływają nie tylko sytuacja na rynku pracy i wyniki studentów, lecz także poziom rozwoju osobowości oraz trafna ocena własnych możliwości studenta. Na podstawie analizy referatów oraz dyskusji prowadzonych ze studentami Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na temat problematyki przejścia absolwenta na rynek pracy wyodrębniono 100 typów postaw wobec procesu tranzycji. Wstępne badania z udziałem 70 studentów kończących studia dzienne, wieczorowe i zaoczne pozwoliły ograniczyć listę do 22 pozycji na skali. Dalsza analiza jakościowa narzędzia przesądziła o ostatecznym przyjęciu 16-pozycyjnej wersji skali. Do każdego z 16 twierdzeń badani odnoszą się na pięciopunktowej skali likertowskiej. Trafność skali sprawdzono na grupie 134 studentów UAM. Okazało się, że największą część wariancji wyjaśniał czynnik nazwany eksploracja i ocena własnych zasobów w sytuacji przejścia na rynek pracy, w którym znalazło się sześć pozycji opisujących ocenę własnych możliwości i zdolności zatrudnieniowej, a także zasobów wynikających z możliwości korzystania ze wsparcia rodziny. Pozostałe zawarte w skali czynniki to: kompromisy w sytuacji wejścia na rynek pracy, ocena barier wejścia na rynek pracy oraz konsekwencje podjęcia decyzji o zatrudnieniu. |
Author's Keywords: |
identity capital, theories of occupational choice, transition from education to work, employability |
Deskryptory TESE: |
absolwent szkoły wyższej, rynek pracy, test standaryzowany, szkoła wyższa, psychologia, postawa |
TESE descriptors: |
graduate, labour market, standardised test, higher education, psychology, attitude |
Publikacje: |
- Hauziński, A. (2012). Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP). Czasopismo Psychologiczne, 2, 247-254.
|