BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP)
Instytucja:
Data: 2009 – [2012]
Badacz: Aleksander Hauziński
Abstrakt:

Celem badania było skonstruowanie, a następnie określenie trafności kryterialnej i teoretycznej Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP) – narzędzia pomocniczego w procesie doradztwa zawodowego skierowanego do absolwentów uczelni wyższych. W wyniku analizy wybranych teorii dotyczących przejścia do środowiska pracy założono, że na proces ten wpływają nie tylko sytuacja na rynku pracy i wyniki studentów, lecz także poziom rozwoju osobowości oraz trafna ocena własnych możliwości studenta. Na podstawie analizy referatów oraz dyskusji prowadzonych ze studentami Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na temat problematyki przejścia absolwenta na rynek pracy wyodrębniono 100 typów postaw wobec procesu tranzycji. Wstępne badania z udziałem 70 studentów kończących studia dzienne, wieczorowe i zaoczne pozwoliły ograniczyć listę do 22 pozycji na skali. Dalsza analiza jakościowa narzędzia przesądziła o ostatecznym przyjęciu 16-pozycyjnej wersji skali. Do każdego z 16 twierdzeń badani odnoszą się na pięciopunktowej skali likertowskiej. Trafność skali sprawdzono na grupie 134 studentów UAM. Okazało się, że największą część wariancji wyjaśniał czynnik nazwany eksploracja i ocena własnych zasobów w sytuacji przejścia na rynek pracy, w którym znalazło się sześć pozycji opisujących ocenę własnych możliwości i zdolności zatrudnieniowej, a także zasobów wynikających z możliwości korzystania ze wsparcia rodziny. Pozostałe zawarte w skali czynniki to: kompromisy w sytuacji wejścia na rynek pracy, ocena barier wejścia na rynek pracy oraz konsekwencje podjęcia decyzji o zatrudnieniu.

Author's Keywords: identity capital, theories of occupational choice, transition from education to work, employability
Deskryptory TESE: absolwent szkoły wyższej, rynek pracy, test standaryzowany, szkoła wyższa, psychologia, postawa
TESE descriptors: graduate, labour market, standardised test, higher education, psychology, attitude
Publikacje:
  • Hauziński, A. (2012). Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP). Czasopismo Psychologiczne, 2, 247-254.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"