Tytuł badania: |
Zaniedbywane obszary kształcenia studentów edukacji wczesnoszkolnej – wybrane kierunki zmian |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Ewa Kochanowska |
Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 238 studentów studiów na kierunku: edukacja wczesnoszkolna. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Respondentów zapytano o ich przygotowanie zawodowe uzyskane w czasie studiów, w tym o ocenę programu studiów oraz poziomu kształcenia, opinie na temat praktyk pedagogicznych i plany oraz aspiracje zawodowe. W badanej próbie było 126 osób studiujących na studiach stacjonarnych i 112 na studiach niestacjonarnych. Badana grupa studiowała na dwóch uczelniach na Podbeskidziu (w szkole wyższej i kolegium nauczycielskim). Ponad połowa ankietowanych była zadowolona z programów studiów i poziomu kształcenia. Stwierdzono jednak różnice w ocenie między studentami stacjonarnymi i niestacjonarnymi, przy czym druga grupa okazała się bardziej krytyczna. Jako dobry program studiów oceniło 64% studentów stacjonarnych i 39% niestacjonarnych. 98% respondentów skarżyło się na powtarzalność treści w programie nauczania. 60,9% ankietowanych opowiedziało się za zmianą sposobu organizowania praktyk śródrocznych. 130 badanych chciałoby zwiększenia liczby godzin przeznaczonych na praktykę asystencką. 26,5% respondentów planowało podjęcie studiów magisterskich po uzyskaniu stopnia licencjata. 45 osób nie miało na razie sprecyzowanych planów zawodowych. 73,5% badanych wyraziło umiarkowane zadowolenie z organizacji i przebiegu praktyk. |
Deskryptory TESE: |
jakość kształcenia, jakość nauczania, dobre samopoczucie, treści kształcenia, postawa, praktyka pedagogiczna, kwalifikacje pedagogiczne, tytuł zawodowy licencjata |
TESE descriptors: |
quality of education, teaching quality, well-being, content of learning, attitude, teaching practice, teaching qualification, bachelor’s degree |
Publikacje: |
- Kochanowska, E. (2012). Zaniedbywane obszary kształcenia studentów edukacji wczesnoszkolnej – wybrane kierunki zmian. W: J. Bałachowicz i A. Szkolak (red.), Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian (s. 55-69). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydawnictwo „Libron”.
|