BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zaniedbywane obszary kształcenia studentów edukacji wczesnoszkolnej – wybrane kierunki zmian
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Ewa Kochanowska
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 238 studentów studiów na kierunku: edukacja wczesnoszkolna. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Respondentów zapytano o ich przygotowanie zawodowe uzyskane w czasie studiów, w tym o ocenę programu studiów oraz poziomu kształcenia, opinie na temat praktyk pedagogicznych i plany oraz aspiracje zawodowe. W badanej próbie było 126 osób studiujących na studiach stacjonarnych i 112 na studiach niestacjonarnych. Badana grupa studiowała na dwóch uczelniach na Podbeskidziu (w szkole wyższej i kolegium nauczycielskim). Ponad połowa ankietowanych była zadowolona z programów studiów i poziomu kształcenia. Stwierdzono jednak różnice w ocenie między studentami stacjonarnymi i niestacjonarnymi, przy czym druga grupa okazała się bardziej krytyczna. Jako dobry program studiów oceniło 64% studentów stacjonarnych i 39% niestacjonarnych. 98% respondentów skarżyło się na powtarzalność treści w programie nauczania. 60,9% ankietowanych opowiedziało się za zmianą sposobu organizowania praktyk śródrocznych. 130 badanych chciałoby zwiększenia liczby godzin przeznaczonych na praktykę asystencką. 26,5% respondentów planowało podjęcie studiów magisterskich po uzyskaniu stopnia licencjata. 45 osób nie miało na razie sprecyzowanych planów zawodowych. 73,5% badanych wyraziło umiarkowane zadowolenie z organizacji i przebiegu praktyk.

Deskryptory TESE: jakość kształcenia, jakość nauczania, dobre samopoczucie, treści kształcenia, postawa, praktyka pedagogiczna, kwalifikacje pedagogiczne, tytuł zawodowy licencjata
TESE descriptors: quality of education, teaching quality, well-being, content of learning, attitude, teaching practice, teaching qualification, bachelor’s degree
Publikacje:
  • Kochanowska, E. (2012). Zaniedbywane obszary kształcenia studentów edukacji wczesnoszkolnej – wybrane kierunki zmian. W: J. Bałachowicz i A. Szkolak (red.), Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian (s. 55-69). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydawnictwo „Libron”.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"