Abstrakt: |
W badaniu poświęconym popytowi na pracę w regionie świętokrzyskim wzięli udział pracodawcy reprezentujący wszystkie działy gospodarki narodowej (oprócz rolnictwa i leśnictwa). W badaniu uczestniczyły wszystkie duże firmy, losowo (losowanie proporcjonalne, warstwowe) wybrano firmy małe i średnie. Duże przedsiębiorstwa zatrudniały powyżej 250 osób, średnie – od 50 do 249, a małe – od 10 do 49. W ramach badania analizie poddano dane statystyczne za lata 2003–2005 (źródła: WUS, WUP, PUP), przeprowadzono również badania ankietowe z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Ankietą pocztową objęto 580 respondentów, dodatkowo 50 przedsiębiorstw. Kwestionariusz zawierał 18 pytań, w tym pięć zamkniętych, jedno otwarte i 12 półotwartych. Otrzymano zwrot na poziomie 20,5% (129 przedsiębiorstw). W badanych przedsiębiorstwach pracowały 16 424 osoby w ramach pełnego wymiaru pracy, a 4897 w ramach elastycznych form zatrudnienia. 78,8% pracowników było zatrudnionych w ramach umowy na czas określony. Najpowszechniejszymi czynnikami determinującymi zmiany poziomu zatrudnienia były: zmiana zysków osiąganych przez firmę (32,2%) oraz zmiana zapotrzebowania na ofertę firmy (23%). Blisko 3% pracodawców wskazywało pracooszczędne metody produkcji jako czynnik ograniczający zatrudnienie. 58% firm nie miało nigdy problemów z pozyskiwaniem pracowników; 54 przedsiębiorców miało trudności w znalezieniu wykwalifikowanych pracowników. 51% firm nie potrzebowało zwiększenia zatrudnienia; 49% przedsiębiorców musiało zatrudnić 709 pracowników. Wzrost zatrudnienia zadeklarowało 81,4% spółek prawa handlowego, 10% przedsiębiorstw osób fizycznych. W latach 2007–2008 przedsiębiorcy planowali częstsze zatrudnianie niż zwalnianie pracowników. Do czynników ograniczających zatrudnienie respondenci zaliczyli: obciążenie wynikające z ubezpieczenia społecznego, poziom konkurencji na rynku krajowym, dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania. Najmniej ważne czynniki: powstawanie super- i hipermarketów, dostęp do rynków zagranicznych i poziom konkurencji na rynkach zagranicznych. |