BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak inwestować w rozwój pracowników o niskich kwalifikacjach
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Iwona Kania, Anna Kowalewska, Beata Mazurek-Kucharska, Jacek Szut
Abstrakt:

W ramach badania próbowano ustalić, kogo należy uznać za pracownika o niskich kwalifikacjach, jak powinno wyglądać wsparcie szkoleniowo-doradcze dla pracodawców i pracowników o niskich kwalifikacjach, czy należy ukierunkować wsparcie branżowo, w jakich województwach powinno realizować się takie usługi. Uwzględniono trzy perspektywy: pracodawców, pracowników o niskich kwalifikacjach, przedstawicieli instytucji rynku pracy. Techniki badawcze wykorzystane w badaniu: desk research, indywidualne wywiady pogłębione IDI, bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe PAPI, bezpośrednie wywiady wspomagane komputerowo CAPI, Kwestionariusz Kompetencji Społecznych, zogniskowane wywiady grupowe FGI, panel ekspercki, ankiety do samodzielnego wypełnienia (PAPI i CAWI). W fazie wstępnej wykonano analizę danych zastanych i przeprowadzono badanie pracodawców, pracowników o niskich kwalifikacjach i ekspertów rynku pracy. W drugiej fazie – wyjaśniającej – przeprowadzono badanie ilościowe pracodawców (N = 1290) i oszacowano udział pracowników o niskich kwalifikacjach w strukturze zatrudnienia, w podziale na branże, województwa i wielkość firmy. W fazie weryfikacji opracowano wnioski i rekomendacje i skonfrontowano je z opiniami pracowników o niskich kwalifikacjach, pracodawców zatrudniających takich pracowników i opiniami ekspertów ds. szkoleń. Pracownik o niskich kwalifikacjach powinien spełniać następujące kryteria: wiek w przypadku mężczyzn – poniżej 61 lat, w przypadku kobiet – poniżej 56; osoba pracująca bez względu na formę zatrudnienia; wykształcenie podstawowe, gimnazjalne, zasadnicze zawodowe albo średnie ogólnokształcące; osoba, która zakończyła edukację formalną. Dla pracodawców najważniejsze u pracowników o niskich kwalifikacjach były dokładność i skrupulatność (53% wskazań); 40% ceniło umiejętność pracy w zespole, 46% – posiadanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykonywania bieżących zadań zawodowych. Główne bariery w procesie szkolenia i podnoszenia kompetencji społecznych pracowników o niskich kwalifikacjach są związane ze świadomością edukacyjną i zawodową pracownika (na niskim poziomie), tkwią w przedsiębiorstwie (m.in. ze względu na niską kulturę organizacyjną, brak jasno określonej polityki personalnej) albo w otoczeniu ekonomicznym przedsiębiorstwa, wiążą się także z uwarunkowaniami społecznymi i środowiskowymi.

Deskryptory TESE: pracobiorca, pracodawca, kwalifikacje zawodowe, doskonalenie zawodowe w toku pracy, kompetencje
TESE descriptors: employee, employer, vocational qualification, in-service training, competence
Publikacje:
  • Kowalewska, A., Szut, J., Mazurek-Kucharska, B. i Kania, I. (2009). Jak inwestować w rozwój pracowników o niskich kwalifikacjach. Pobrane z http://badania.parp.gov.pl/files/74/75/76/487/493/8270.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"